IG&H: Banken en verzekeraars weinig innovatief

05 oktober 2012 Banken.nl 2 min. leestijd

Medewerkers van financiële dienstverleners zijn teleurgesteld over het innoverend vermogen van hun bedrijf. Banken doen het met een 6,6 beter dan verzekeraars, die een 5,9 scoren. Belangrijkste redenen voor de ondermaatse innovatiekracht zijn het ontbreken van ‘management en visie’ en ‘cultuur en organisatie’. Dat concludeert IG&H Consulting & Interim op basis van een enquête onder 200 medewerkers van banken en verzekeraars.

- Download ‘Innovatie in de Financiele Sector’ voor een overzicht van de belangrijkste bevindingen.
- Download de white paper ‘Het Innovatie-DNA’ voor een uitgebreide rapportage.

Onvoldoende prioriteit onder innovatie
Uit het onderzoek blijkt dat de urgentie om te innoveren beperkt wordt gevoeld in de top van financiële bedrijven. Zo vindt 22% van de respondenten dat innovatie onvoldoende prioriteit krijgt op de agenda van de board. Het probleem is groter onder verzekeraars.



Volgens de consultants van het adviesbureau ligt de oorzaak in het feit dat financiële dienstverlening van oudsher draait om langlopende contracten en klantrelaties. Een groot deel van de inkomsten komt uit bestaande contracten en ook de winstgevendheid zit in bestaande producten en klanten. Nieuwe producten ontwikkelen en in de markt zetten is tijd- en geldrovend; ze zijn vaak nog lange tijd verlieslatend. Financiële dienstverleners kampen bovendien met andere verplichtingen (bijv. wetgeving) en belemmeringen (achterstallige ICT) die op korte termijn de aandacht afleiden van de langetermijnnoodzaak om te vernieuwen. Daarnaast is de cultuur van financiële dienstverleners van oudsher gericht op risico mijden, op stabiliteit. Het belang van innovatie wordt wel degelijk gezien en er worden wel ambities geformuleerd voor innovatie, maar het tempo en de prioriteit liggen in het algemeen laag.

Positieve uitzondering
Toch zijn er in de financiële sector ook partijen actief die zeer innovatief zijn en die met nieuwe proposities de klant en de markt veroveren. IG&H stelde de vraag wat traditionele marktpartijen van deze ‘innovators’ kunnen leren en wat hen drijft. Innovatoren worden gekenmerkt door een duidelijke marktvisie, lef en ondernemerschap. Zij hanteren een ‘launch and learn’-aanpak en gaan experimenten niet uit de weg. Maar bovenal hebben zij een intrinsieke motivatie, van hoog tot laag in de organisatie, om te willen vernieuwen. Om het voor de klant steeds beter te willen doen.