Robot adviseur maakt opmars in hypotheekwereld

03 augustus 2015 Banken.nl 2 min. leestijd

Robots die de hypotheekadviseur vervangen: een utopie of een ontwikkeling om serieus rekening mee te houden? Danny Kunz, consultant bij Yellowtail, denkt dat robots niet alleen zijn in te zetten bij het bieden van customer service, maar ook voor bepaalde doelgroepen in het hypothekendomein toegevoegde waarde kunnen bieden.

"In de VS zijn robo adviseurs voor het beheren van vermogen al enkele jaren in opmars", zegt Kunz. Volgens recent onderzoek van consultancybureau A.T. Kearney zal de totale assets under management in de VS beheerd door robots stijgen van $300 miljard nu tot circa $2,2 biljoen in 2020.

"De meeste klanten hebben te weinig vermogen om een fysieke adviseur rendabel te maken. De kosten wegen immers niet op tegen de opbrengsten. Als je de routine investeringen echter kloont en toepast op de grote groep niet-vermogende klanten, dan heb je in één keer een enorme hoeveelheid klanten erbij die je goedkoper kunt bedienen met een robot in plaats van een werknemer. Voor advies ontstaat er een scheiding: robots doen de routinematige investeringen en gespecialiseerde adviseurs pakken de uitzonderingen op", aldus de Yellowtail adviseur.

En hypotheekadvisering? "Zoveel verschillende varianten van een hypotheekadvies zijn er niet voor de gemiddelde consument", meent Kunz. "Dit zou je kunnen vatten in regels om een gestandaardiseerd advies door een robot te laten geven. Dat advies is immers gebaseerd op een best practice gevormd door de ervaring van duizenden mensen in een vergelijkbare situatie."

In de praktijk doen consumenten vaak wat vrienden of familie ook hebben gedaan of ze vertrouwen blind op hun adviseur, constateert Kunz. Als ze toch al veelal op basis van ervaringen van anderen hun keuze maken, zal een 'robo hypotheekadvies' snel worden omarmd. "Een dergelijk advies zal juist als betrouwbaarder worden ervaren", aldus Kunz.

Is er dan nog toekomst voor de hypotheekadviseur van vlees en bloed? Uiteraard zullen er altijd niet-standaard gevallen blijven, waarbij het verstandig is om een gespecialiseerde adviseur in de arm te nemen. "Hierdoor wordt het werk voor de adviseur minder routinematig en daarmee veel uitdagender."