ING en Koninklijk Concertgebouworkest vieren 35-jarig jubileum

26 april 2024 Banken.nl 1 min. leestijd

Het Koninklijk Concertgebouworkest en ING hebben onlangs hun 35-jarige samenwerking gevierd. De bank en het orkest proberen al evenveel jaar klassieke muziek voor een zo breed mogelijk publiek in Nederland toegankelijk te maken. Zo ondersteunt ING mede de jaarlijkse seizoensopening van het orkest, steeds in een ander Amsterdams stadsdeel.

Het partnerschap heeft al tot meerdere initiatieven geleid, waaronder Essentials: een serie compacte concerten ter kennismaking met klassieke meesterwerken van componisten als Beethoven, Stravinsky en Rachmaninoff.

Daarnaast draagt ING bij aan het Fonds toonaangevende vrouwen in muziek (een initiatief voor een betere vertegenwoordiging van vrouwelijke dirigenten en componisten) en worden kinderen enthousiast gemaakt voor klassieke muziek middels de Muziekbuzz.

Al met al is de oranjebank al sinds 1989 de hoofdsponsor van het Koninklijk Concertgebouworkest. De samenwerking – de langst lopende culturele sponsorship van Nederland – stelt het orkest in staat om blijvend te vernieuwen, bijvoorbeeld door het aantrekken van toptalent, musici en dirigenten.

“We vinden het als ING heel belangrijk om kunst en cultuur, waaronder muziek, in te zetten om mensen te inspireren, te verbinden en samen te brengen”, legt Peter Jacobs (CEO van ING Nederland) uit. “Daarom werken het Koninklijk Concertgebouworkest en ING succesvol samen.”

Dat doet ING volgens Jacobs niet alleen door klanten en relaties uit te nodigen in binnen- en buitenland, maar ook door de Muziekbuzz in te zetten en de Spotify-list van het orkest beschikbaar te stellen.

“Dit zijn een aantal mooie voorbeelden van initiatieven waardoor een breed publiek toegang krijgt tot een van de beste orkesten ter wereld”, vervolgt Jacobs. “Dat we dit al 35 jaar samen met het Koninklijk Concertgebouworkest mogen doen, daar zijn we enorm trots op.”