Mastercards SpendingPulse: ‘Online shoppen populair onder Zeeuwen’

22 november 2022 Banken.nl 2 min. leestijd

Consumentenbestedingen in de retail verschillen behoorlijk tussen provincies in Nederland. Zo gaven Zeeuwen ruim 30% meer uit aan e-commerce in augustus en september ten opzichte van dezelfde maanden een jaar daarvoor. Groningers gaven daarentegen online dan weer 7,8% minder uit. Dat blijkt uit de Mastercard SpendingPulse: een onderzoek dat inzicht biedt in in-store en online retailuitgaven voor alle betaalmethoden in augustus en september in 2021 en 2022 in Nederland.

Waar de totale uitgaven in fysieke winkels in Nederland in deze nazomerse maanden slechts met 2,8% toenam, stegen de uitgaven bij online winkels bijna drie keer zo hard (6,4%). De verschillen tussen provincies zijn hierbij opvallend. Zo boekte Zeeland ruimschoots de grootste online groei van 30,2% ten opzichte van vorig jaar; nummers twee en drie Noord-Holland (17,3%) en Friesland (11,1%) volgen op gepaste afstand.  

Dit staat tegenover een krimp van -7,8% in Groningen. Online uitgaven daalden ook in Utrecht (-1,4%), Overijssel (-2,9%) en Drenthe (-3,0%). Minder grote verschillen zien we in uitgaven in fysieke winkels, waar Noord-Holland hoog scoort met een groei van 8,4% terwijl Limburg onderaan de lijst staat met een daling van -3,5%.

‘Bourgondisch leven’ in de Randstad

De grootste jaar-op-jaar toename van uitgaven aan boodschappen is te zien in Friesland met 9,1%, daar waar de groei in de meeste andere Nederlandse provincies rond de 3% ligt. Ook in de horeca zijn er per provincie verschillen. Zo lijken Utrechtenaren (8,6) en Noord-Hollanders (8,5%) vaker uit eten te gaan dan hun Mede-Nederlanders.

In Drenthe (-6%), Friesland (-3,8%) en Zeeland (-3,1%) gaven Nederlanders juist minder uit in horecazaken. Opvallend, volgens Mastercard, omdat laatstgenoemden ook populaire vakantiebestemmingen zijn in augustus en september.

Waar de ‘bourgondische uitgaven’ het hardst stegen Noord-Holland en Utrecht, blijkt Limburg populair qua brandstofuitgaven (+24,5%). Volgens Mastercard kan dit erop wijzen dat consumenten massaal nog even een tankstop maken voordat ze de grens overgaan. Gemiddeld werd er in heel Nederland jaar-op-jaar 12,9% meer uitgegeven aan brandstof.

Zeeland ‘sieraden’ provincie

Uit de Mastercard SpendingPulse blijkt daarnaast dat ook de sieradenbranche met 11,2% in augustus en september hard groeide – met een uitschieter van maar liefst 58,5% in Zeeland. Voor andere luxeproducten zoals elektronica was de groei het hoogst in Noord-Holland (23,6%) en Drenthe (10,2%), terwijl in Groningen -6,8% minder apparaten werden gekocht.

Daar waar Nederlanders gemiddeld gezien in augustus en september dit jaar 3,5% meer hebben uitgegeven aan kleding dan in dezelfde periode vorig jaar, spant Noord-Holland de kroon met een stijging van 21,2%. Ook in Groningen is de groei hoog met 9,6%. In Friesland werd -6% minder besteed aan kleding en ook in Zeeland ligt dit -6% lager dan vorig jaar.