Hoe de voordelen te benutten van cloud in de bancaire en financiële dienstensector

17 oktober 2022 Banken.nl 12 min. leestijd

Met aan de ene kant strenge wettelijke vereisten, privacyproblemen en beveiligingsbedreigingen, en hoge klantverwachtingen, toenemende te verwerken datavolumes, en legacy aan de andere kant, bevindt de bancaire- en financiële dienstensector (BFS) zich in een unieke en uitdagende positie.

Deze positie biedt een mooie kans om te verbeteren. Een van de hefbomen om verbetering te realiseren is de toegenomen acceptatie van clouddiensten, die de middelen bieden voor uw organisatie om echt klantgericht te worden. Om het volledige potentieel te benutten en snel te innoveren is verandering nodig, inclusief het herontwerp van waardeketens, end-to-end bedrijfsmodellen en manier van werken.

Terugblik: de ratio achter cloud adoptie in de BFS-sector

Het datagedreven karakter van de BFS-sector maakt deze een ’early adopter’ van technologie. Te beginnen met het automatiseren van backofficeprocessen, die doorgaans onafhankelijk draaide in elke afdeling, wat resulteerde in een gedecentraliseerde en verzuilde infrastructuur. Om te profiteren van schaalgrootte werd een inspanning gedaan om deze te consolideren.  Hierdoor ontstonden datacenters, meestal in eigen beheer. De volgende stap is capaciteit delen via ‘virtual servers’ die binnen de zelfde datacenters meerdere applicaties van verschillende afdelingen hosten.

Toen werd cloud geïntroduceerd, met dezelfde diensten off-premises, maar op een veel grotere schaal dan individuele instellingen zich konden voorstellen. Deze ontwikkeling werd opgepakt door de ‘early cloud adopters’ in de BFS-sector, met de intentie de voordelen te benutten. Echter, om de gewenste schaalvoordelen te benutten en kosten te reduceren is een andere benadering van capaciteitsbeheer vereist. Niet alle gebruikers beheersten capaciteitsmanagement in de cloud binnen de on-premise opzet, hetgeen leidt tot enige teleurstelling over de behaalde voordelen.

De volgende golf van cloudadoptie werd gevoed door de belofte van 'infrastructure as code', als onderdeel van automatisering van de pijplijn voor software oplevering. Tijdens het adopteren van de ‘Agile DevOps’ manier van werken, konden organisaties overbodige stappen elimineren van overdrachten tussen Dev en Ops,.

De beloofde voordelen van een volledige adoptie van de cloud diensten zijn talrijk. Van het gebruik van de flexibiliteit van cloud om functionaliteit sneller op de markt te brengen, naar een verhoogde elasticiteit die er voor zorgt dat IT-infrastructuur kan worden geschaald op basis van real-time vraag. Van het elimineren van investeringen in infrastructuur en vooraf verspilde middelen, door alleen te betalen voor wat uw organisatie verbruikt; naar het verhogen van de snelheid en het bieden van toegang tot innovatie. Dit samen verhoogt de productiviteit, versnelt de ontwikkeling van nieuwe diensten en verbetert de klantervaring, terwijl grotere datavolumes van meerdere bronnen worden verwerkt. Hierdoor worden betere inzichten verkregen om beter te kunnen inspelen op verzoeken van klanten en wettelijke vereisten.

Om te profiteren van de voordelen die cloud biedt, is het noodzakelijk te voldoen aan bepaalde voorwaarden, welke  serieuze veranderingen binnen IT maar ook Business met zich meebrengen.

Cloud Services implementeren

Om ‘cloudservices’ binnen organisaties te implementeren is het nodig om hun huidige architectuur - zowel business als technisch – te  beoordelen, inclusief te herkennen hoe iedere component het huidige business- en operationele model ondersteund.

Als een organisatie serieus overweegt om te verhuizen naar de cloud, dan is dit de ideale gelegenheid om de business- en IT-architectuur te optimaliseren naar een klantvriendelijke aanpak. Dit moet zowel  compliant als veilig zijn en voordelen hebben voor IT en business. Dit vereist een aanzienlijke verandering in aanpak, omdat toepassingen historisch gezien ontworpen werden om de productiviteit van de interne processen te verhogen. Later werd dit afgestemd om ‘Straight Through Processing’ mogelijk te maken, waar klanten werden verleid om te bankieren via webformulieren. Alhoewel de ervaring in de meeste organisaties aanzienlijk verbeterd is, is de historische opzet van het ondersteunen van processen vaak ‘inside -out’. Dit heeft impact op de  wendbaarheid en snelheid van de organisatie, waardoor zij hun belofte van klantgerichtheid niet kunnen waarmaken.

Cloud technologieën en oplossingen bieden toegang tot standaarden die schaalbaar zijn. Om ze te gebruiken moet u bereid zijn om supply chains te (her)ontwerpen om zo de klant te bedienen volgens zijn behoefte, gebruikmakend van de beschikbare componenten. Dit biedt een unieke kans om te breken met het verleden en een duurzaam businessmodel voor de toekomst te bouwen. Dit vereist het definiëren van een vereenvoudigd ‘end-to-end value chain’ model met een consistente opsplitsing in componenten.

De volgende stap is het kiezen van het type clouddienst die het beste bij elk van de componenten past en de keuze hoe deze samen te brengen. Innovatie in de cloud beweegt in een hoog tempo, waardoor het belangrijk is dat een consistente uitsplitsing wordt gemaakt van de ‘end-to-end business- en IT value chains’. Het ontwerp moet consistent zijn en moet het mogelijk maken om componenten gemakkelijk aan of uit te zetten.

Succesvol implementeren en beheren van clouddiensten vereist nieuwe vaardigheden en het vermogen om processen te beheren, bij voorkeur via meerdere invalshoeken zoals business, data en IT.

Er is een nieuwe manier van werken nodig rond de dynamiek van clouddiensten en het ecosysteem.  Dit zou kunnen voortborduren op een deel van de bestaande dynamiek, als dit duidelijk gericht is op het beheren van de balans tussen kwaliteit, volume en kosten.

Wat nodig is, zijn procedures die ervoor zorgen dat cloud efficiënt wordt gebruikt om de voordelen te maximaliseren. Cloud financieel beheer (FinOps) moet deel uitmaken van de cloud governance die continu de consumtiepatronen beheert en optimaliseert. Gebruikt u bijvoorbeeld 24/7 cloudservices of alleen tijdens werktijd in de Benelux, of mogelijks een combinatie van beide? De cloudservices zullen als gevolg hiervan gecontracteerd moeten worden.

Autonome teams die met de cloud werken, moeten voortdurend bekijken welke services er gebruikt moeten worden. De afwegingen die elk team maakt, dienen gebaseerd te zijn op nieuwe mogelijkheden en verwachte extra voordelen versus eventuele extra kosten op de lange termijn, inclusief de kosten van verandering. Dit soort overwegingen  betekent een breder perspectief dan alleen evaluatie van traditionele functionele- en niet-functionele eisen. Het is een compleet nieuwe uitdaging voor teams die met de cloud werken.

Managing end-to-end change

Als het gaat om technologie, is er behoefte om zich aan te passen aan een nieuwe manier van werken. Teams moeten het volledige eigenaarschap van de pijplijn op zich nemen, bijvoorbeeld functionele en niet-functionele eisen goed testen, maar ook beveiliging, privacy en continuïteit. Het vereist dat uw teams continu hun consumptiepatronen en de daaruit voortvloeiende kosten opvolgen.

Aan de business kant, consequent, samenhangend, en veelzijdige bedrijfsarchitectuur moet elke value chain en customer journey ondersteunen.  Dit zal snelle en flexibele technologische ondersteuning mogelijk maken die de mogelijkheden van oplossingen en innovaties in het cloud ecosysteem benut.

Innovatie door regulering

Vertrouwen vormt de kern van de BFS-sector. Dit betekent dat veiligheid en privacy – van gegevens, applicaties, en processen – van levensbelang is. Bij cloudoplossingen, werkten ‘early adopters’ samen met regelgevers om officiële goedkeuring te verkrijgen voor gebruik van clouddiensten die ervoor zorgen dat alle vereiste beveiligings- en privacymaatregelen van kracht waren. De meeste applicaties kunnen goed worden beheerd in de cloud indien voldoende transparantie, supervisie en controle, beveiliging, identificatie en toegangsversleuteling van gegevens en prestaties aanwezig zijn. Met andere woorden, om clouddiensten te gebruiken moet de BFS-sector de volledige controle krijgen over zijn financiële supply chain.

Dit is ook een centraal punt van de ‘Digital Operations Resilience Act (DORA)’ en ‘Schrems II-‘ regulering: alle banken en financiële instellingen moeten ten allen tijden de controle hebben van alle schakels in hun supply chain – en dit kunnen bewijzen. Dit kan een bepaalde uitdaging hebben als een organisatie meerdere clouds gebruikt.

Ongeacht de uitdagingen, cloudadoptie maakt de verwerking van de steeds grotere datavolumes die nodig zijn om de klantenervaring te verbeteren en te voldoen aan de wettelijke eisen. Grote datavolumes worden gegenereerd bij de customer journey contactpunten en kunnen worden gebruikt om relevante klantinteracties te faciliteren. 

Door bovenstaande punten onder de knie te krijgen kan een organisatie profiteren van het volledige potentieel van de cloud om de klantgerichtheid te verbeteren. Het draait processen van het pushen van klanten door de interne administratiestroom van de organisatie naar het focussen op hoe klanten te helpen doorheen hun ‘life events’ met naadloze diensten die voldoen aan de behoefte van de klant.

Wettelijke eisen vereisen in toenemende mate directe toegang tot gegevens, evenals het vermogen om aanzienlijke volumes te verwerken. Bijvoorbeeld: de ‘ECB BIRD’ en ‘IreF’ (ESCB Integrated Reporting Framework) initiatieven, risicomodellen en de vereisten voor de bestrijding van financiële criminaliteit. Door gebruik te maken van cloudservices krijgen organisaties toegang tot veilige en schaalbare opslag en de rekenkracht die ze nodig hebben. En zolang het verbruik op een goede manier wordt beheerd zijn de kosten betaalbaar.

Dit biedt een kans om een stap voor te zijn op het veranderende regelgevingslandschap door volledig inzicht in de redenering achter de regelgeving en daaropvolgende vereisten. Regelgeving zou potentieel kunnen dienen als een versneller voor innovatie. Voldoen aan wettelijke eisen vereist ervaring. Alle lagen en stappen vanaf het definiëren van de risico’s gebaseerd op de aanpak, beleid, processen, gegevens en uitvoering, en de business- en IT-componenten die hen ondersteunen. De mogelijkheid om op te volgen en te beheren zal organisaties in staat stellen om financiële criminaliteit adequaat te bestrijden, privacyproblemen aan te pakken, risico's te beheren en veel meer. Als het goed ‘end-to-end’ wordt gedaan, zal dit ook een basis bieden om uw klanten te bedienen op een klantgerichte (klantvriendelijke) manier. Deze fundamenten weerspiegelen een toekomstbestendig bedrijfsmodel.

Kijken naar de toekomst van cloud in de BFS-sector

Cloudservices kunnen uw organisatie in staat stellen klantgerichte diensten aan te bieden die kostenefficiënt en veilig zijn, en ze kunnen uw naleving aan wettelijke vereisten ondersteunen. Cloudservices vereisen een verandering in de manier waarop uw organisatie werkt. Het kan een uitdaging zijn om deze veranderingen door te voeren. Aan de andere kant is dit een mooie kans om legacy-systemen te vervangen die oorspronkelijk ‘inside-out’ zijn ontworpen en uw ambitie belemmeren om een klantgerichte aanpak te implementeren. Met andere woorden, het adopteren van cloudservices biedt business en IT de mogelijkheid om hun krachten te bundelen rond een gemeenschappelijk doel om een klantgerichte value stream  te ontwikkelen en te ontwerpen die eenvoudig en veilig is.

Het cloud ecosysteem biedt continue blootstelling aan de nieuwste innovaties, hetgeen u organisatie ten goede komt. Het gemak waarmee autonome teams de cloud kunnen gebruiken, vereist een goed beheer om te kunnen controleren en bewaken hoe cloudservices worden geïntroduceerd, ingesteld en geconsumeerd omwille van de effectiviteit, efficiëntie, beveiliging en naleving in de gehele organisatie. De ervaren experts van Cognizant kunnen u helpen bij het definiëren, ontwerpen en uitvoeren van uw cloudtraject en bij het ‘end-to-end’ beheren van de wijziging.

Is uw organisatie klaar om volledig te profiteren van de voordelen van de cloud?

Waarom Cognizant?

U hebt een partner nodig met een diep begrip van het applicatielandschap en hoe het over de jaren is veranderd. Cognizant loopt voorop op het gebied van geautomatiseerde implementatiemodellen met de ervaring van door mensen geleidde veranderingen. Een orgnisatie met de expertise om te begrijpen hoe een organisatie is gekomen waar deze nu is, en de visie om een organisatie te brengen naar de toekomst.

Al meer dan 25 jaar heeft Cognizant de brede kennis en ervaring met toepassingen in een breed scala van technologieën, platforms en talen en helpt IT- en business leaders om snel resultaten te behalen. We zijn erkend als een leider in Applicatie Transformatie, Applicatie Modernization, Next-gen ADM en automatisering door gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureaus. Onze bruisende partner ecosysteem met toonaangevende technologieleveranciers helpt innovatie te stimuleren. Waar u ook bent in uw zoektocht, uw reis naar modernisering , wat uw einddoelen ook zijn, Cognizant kan u helpen!

Een artikel van Monique Wagenmaker-Oudijk (Consulting Lead, Banking and Financial Services Benelux) en Alok Chaurasia (Head of Banking & Financial Services Belgium) van Cognizant.