Directie Data eXcellence vertelt over complexiteit datamigratie

26 maart 2019 Banken.nl 8 min. leestijd

Data. Alles is tegenwoordig data. Financieel dienstverleners zitten op enorme bergen van allemaal stukjes informatie. Informatie over klanten, over transacties, over hypotheken en ga zo maar door. Het komt om uiteenlopende redenen voor dat data overgezet moet worden, of gemigreerd zoals het in jargon heet. Nieuwe systemen, outsourcing of fusies zijn enkele voorbeelden van redenen voor migratie. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van IT-bedrijven die helemaal gericht zijn op vlekkeloze datamigraties. Data eXcellence uit Nieuwegein is zo’n bedrijf. Een interview met Alexander Bosschaart en Guido Jurgens, die samen de directie van DX vormen.

Waarom DX?

Alexander: “Data eXcellence is ontstaan om complexe ICT-vraagstukken op een professionele manier op te pakken. Sinds 2004 ligt de focus exclusief op datamigratie en vanaf 2009 staan we op eigen benen. De 'excellence' in Data eXcellence staat voor professioneel, schaalbaar, herhaalbaar en steeds beter.”

Guido: “We hebben een passie voor complexe IT-vraagstukken waar weinig standaarden of standaardoplossingen verkrijgbaar zijn. En ook een passie om dat in beperkte tijd te doen. Dus geen prachtige architecturen die vervolgens enorm lang duren om werkend neer te zetten. Met DX leveren we datamigratie-oplossingen waar de klant op korte termijn - binnen 12 maanden -  de vruchten van plukt.“

Waarom de focus op datamigratie?

Alexander: “We hebben onze focus op datamigratie gelegd toen bleek dat geen enkele partij datamigratie professioneel deed. In de praktijk zagen we dat de behoefte zeer groot was. Veel projecten gingen fout op dit punt of veroorzaakten imagoschade. De behoefte aan datamigratiedienstverlening was door klanten zelf nog niet onderkend. Datamigratie zat niet standaard in een projectaanpak of was een bijzaak. Een systeemontwikkelmethode waarin datamigratie integraal wordt meegenomen bestond toen niet en nu ook nog niet. In het begin betekende dit voor ons veel missionariswerk: datamigratie heeft een andere aanpak en oplossing dan het ontwikkelen van een systeem.“

Net viel de term ‘herhaalbaar’. Wat heeft een klant hieraan?

Guido: ”Klanten vroegen om voorspelbaarheid binnen de datamigratie. Dat vereist aan onze kant een herhaalbaar proces. We hebben benchmarks ontwikkeld waarmee we projecteigenschappen kunnen voorspellen: waar ben je over 3 maanden, waar ben je over 6 maanden? Hoeveel en welke mensen moet je inschakelen? Wat is een goede budgetinschatting? Onze benchmarks zijn betrouwbaar omdat we de migraties steeds met hetzelfde proces uitvoeren. Dat maakt herhaalbaarheid belangrijk voor klanten.

Klanten vragen ook om zekerheid, controleerbaarheid. Als bijvoorbeeld blijkt dat één contract niet goed gemigreerd is, moet je ook achteraf nog in een audit kunnen achterhalen wat er precies is gebeurd. Dit heeft ons gestimuleerd tot het ontwikkelen van een herhaalbare en schaalbare datamigratie-oplossing. Een oplossing die ook nog eens door externe partijen maximaal controleerbaar is.”

Hoe belangrijk is domeinkennis als je een datamigratie uitvoert?

Guido: ”Heel belangrijk, absoluut noodzakelijk! Het is noodzakelijk om te begrijpen hoe een hypotheekproces in elkaar zit als je een hypotheeksysteem migreert. Het is noodzakelijk om te begrijpen hoe betalingstransacties worden verwerkt als je een betalingssysteem migreert. Als je het niet begrijpt, kun je onmogelijk de juiste vragen stellen en dus de juiste data op de juiste manier overzetten zodat het doelsysteem hiermee kan werken.“

“Migraties zijn zo complex - het is absoluut noodzakelijk het domein werkelijk te kennen.”

Alexander vult aan: ”Migraties zijn zo complex - het is absoluut noodzakelijk het domein werkelijk te kennen. Op die basis bieden we de klant zekerheid en ook onze garantie. We nemen verantwoordelijkheid en voeren projecten vaak fixed price uit. Dat kan alleen maar als je het domein als je broekzak kent.“

Wat zijn de spannende momenten in een datamigratie?

Guido: “De livegang blijft natuurlijk een spannend moment. Alle testen en controles geven heel veel vertrouwen. Maar een livegang blijft altijd spannend.”

Alexander: ”Hier raak je natuurlijk ook de migratiestrategie. De meeste klanten die voor het eerst met ons werken willen gefaseerd migreren. Eerst 10 klanten, dan de volgende 100 of 1000. Of eerst die branche of dat product. De verwachting is dat door gefaseerd te migreren het risico van de livegang wordt gereduceerd. Door alle testen die we uitvoeren ontstaat echter zoveel vertrouwen dat uiteindelijk ongeveer 95% van alle projecten in een big bang - dus in één keer - wordt gemigreerd.”

Aan welke innovaties werken jullie?

Guido: “We zijn onze migration factory continu aan het innoveren. In deze goed beveiligde omgeving draaien onze klantmigraties. We maken daarbij gebruik van een uitgebreide toolset - tools voor datakwaliteit, data profiling en migration rules. Dit zijn geavanceerde tools die we zelf innoveren en beheren. Elk project evalueren we en de verbeteringen implementeren we in de migration factory.”

Alexander: ”Een mooi voorbeeld van een recente innovatie is het geautomatiseerd creëren van migratieregels. Door het toepassen van machine learning zijn we succesvol in een aantal specifieke domeinen. Hierdoor verandert de rol van de migration designer: meer controleren, minder eenvoudig handwerk en meer focus op het formuleren van de complexe migratieregels.“

Guido: “We zijn overigens wel voorzichtig met het introduceren van innovaties in de migration factory. Het klantbelang, de zekerheid en de voorspelbaarheid die we bieden, staat voorop.”

“Agile en migratie bijten elkaar.”

Bedrijven in de financiële wereld gaan volop voor agile en devops. Heeft dit invloed op migraties?

Alexander: “Agile en migratie bijten elkaar: met agile werken in een systeemontwikkelingstraject blijft het datamodel wijzigen - wat natuurlijk botst met de voorbereiding van de datamigratie. Op een bewegend doel schieten is moeilijk. Wij komen in het algemeen pas in actie als het datamodel voldoende gestabiliseerd is.

Als je kijkt naar devops/continuous delivery zien we een evolutie van de datamodellen waarbij ook kleine datamigraties noodzakelijk zijn. We zien bij veel klanten dat er nog wel wat te winnen valt bij de manier van testen hiervan. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van het controleraamwerk of reconciliatie.”

Wat zijn de technische uitdagingen bij een migratie?

Alexander: “Technische uitdagingen zitten toch vaak in het migreren van een groot volume - bijvoorbeeld contracten of transacties - in één weekend. Of een migratie van een creditcard-systeem waar geen downtime mogelijk is. Dat is iets waar onze architecten hun uitdaging vinden. Tot nu toe zijn we hier altijd succesvol in geweest."

Kun je iets vertellen over de rol van architect?

Guido: “Als migration architect werk je op meerdere projecten tegelijkertijd. De werkzaamheden variëren van consultancy bij het vaststellen van de migratiestrategie, het bepalen van de oplossingsarchitectuur en het oplossen van de moeilijkere technische uitdagingen. Een behoorlijk afwisselende en uitdagende baan."

Een andere belangrijke rol in een migratie is de designer. Kun je iets vertellen over die rol?

Alexander: “Een migration designer is in eerste instantie een domeinspecialist - bijvoorbeeld in hypotheken, verzekeringen of pensioenen. Onze designers hebben vaak in dat domein gewerkt als productspecialist, functioneel beheerder, product owner en dat soort rollen. Deze diepgaande domeinkennis vormt de hoeksteen van een succesvolle migratie. Je moet het domein echt begrijpen om de juiste vragen te kunnen stellen. We hebben van 6 financiële domeinen alle kennis in huis.“

Guido: “Als migration designer combineer je domeinkennis met een passie voor data. Je moet het echt leuk vinden om te begrijpen hoe het onder de motorkap werkt. Als designer ben je nieuwsgierig, een goede puzzelaar en communicatief sterk.”

Hoe ziet de toekomst van DX eruit?

Alexander: “De afgelopen jaren zijn we gegroeid naar ruim 60 migratiespecialisten. Met deze specialisten bieden we herhaalbare en schaalbare datamigratie-oplossingen aan in Nederland en binnen enkele Europese landen. De groei van het bedrijf is geen doel op zich. Wel willen we de beste datamigratiespecialist van Europa worden, en hier zullen we voor moeten groeien.”

Guido: "Daarnaast willen wij de kennisleider op het gebied van datamigraties zijn. Kennisleiderschap kun je niet zelf claimen, het is iets wat anderen mensen van je vinden. Daarom delen we veel kennis: artikelen, interviews, presentaties op congressen en workshops. Daarom investeren we veel in de ontwikkeling van ons vakgebied en technologie. Zo dragen we bij aan excellente datamigraties!"