Comarch bevordert digitale transformatie verzekeraars met nieuwe tool

14 juni 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

De Poolse software-ontwikkelaar en IT-dienstverlener Comarch heeft bij AXA Luxembourg een nieuw systeem geïmplementeerd voor stroomlijning van de interne bedrijfsvoering. Het pakket genaamd Comarch Insurance Agent Essentials ondersteunt de verzekeraar in de advisering over en de verkoop van levensverzekeringen.

Comarch is bekend als ontwikkelaar van software voor de financiële sector en ondersteunt met zijn diensten banken en verzekeraars in het stroomlijnen van dagelijkse operaties. In een tijd waarin fintech en insurtech de financiële wereld met innovatieve en klantgerichte diensten op zijn kop proberen te zetten is het voor bedrijven uit die sector zaak om mee te gaan in de wapenwedloop van digitale transformatie.

Efficiënter

Het nieuwe softwarepakket Comarch Insurance Agent Essentials is ontworpen voor een efficiëntere voorverkoop van de producten van verzekeraars en ondersteunt verzekeringsagenten, -makelaars en bankpartners. Eerder deze week ging het live bij de Luxemburgse vestiging van verzekeraar AXA.

“We hadden een nieuwe tool nodig ter ondersteuning van de voorverkoop van onze beleggings- en levensproducten door ons distributienetwerk, met onder andere een behoefteanalyse, simulaties en offertes, en ook ondersteuning van de verkoopprocessen van deze producten, gaande van het voorbereiden van offertes en de uitgifte van polissen tot het opmaken van rapporten”, zegt Georges Biver, hoofd van de afdeling Life & Health bij AXA Luxembourg. “Daarnaast wilden we ook op de hoogte blijven van toekomstige wetten, zoals PRIIPS en IDD”, vervolgde Biver.

Comarch Insurance Agent Essentials automatiseert belangrijke bedrijfsprocessen in de verzekeringssector, zoals het definiëren van producten, het voorstellen van aanbiedingen, het goedkeuren van verzekeringen, het aanbieden van polissen, het verwerken van claims en wat dies meer zij. Huidige consumenten houden van een persoonlijke benadering en willen graag dat bedrijven hen begrijpen. De Comarch-tool helpt agenten bij het efficiënt analyseren van die klantbehoeften. Het biedt hen toegang tot hun documenten en een snelle uitvoering van offerte- en polisprocessen.

Digitale transformatie

“AXA had drie grote doelen: conform blijven, het verkoopnetwerk tools bieden die meer zijn dan enkel 'means-to-an-end', en tot slot een kader creëren voor een duurzame klantstrategie. Onze tool past perfect binnen AXA’s visie. AXA kan zo hun business digitaal transformeren”, benadrukt Rafaël de Schrynmakers, Sales Manager bij Comarch.

Tijdens de implementatie werd Comarch Insurance Agent Essentials uitgebreid met een portaal voor direct sales en een klantenportaal. Het pakket werd vervolgens omgedoopt tot Comarch Digital Insurance.