ING: Multifranchise wint aan belang in franchiseland

19 december 2012 Banken.nl 2 min. leestijd


De ontwikkeling waarbij franchisenemers meerdere vestigingen opzetten, multifranchise,  is onvermijdelijk in de franchisewereld. Door onder meer de vergrijzing en de economische crisis verwacht het ING Economisch Bureau dat multifranchise in de toekomst verder zal toenemen. Voor franchisegevers is het van belang hier rekening mee te houden in hun strategie.Veel franchisenemers zijn niet langer tevreden met één vestiging, en willen groeien naar vier of vijf vestigingen. Het aantal multifranchisers neemt dan ook toe. Een multifranchiser is een franchisenemer met meerdere vestingen, zoals bijvoorbeeld drie HEMA vestigingen of drie McDonald’s restaurants.  

Groei-ambities

Naast de groei-ambities van de franchisenemers zelf, spelen de vergrijzing en economische crisis multifranchisers in de kaart. Tussen nu en tien jaar gaan veel mensen met pensioen, waaronder ook franchisenemers. Op termijn komen er vestigingen vrij van franchisenemers die geen opvolging hebben. Dat biedt groeikansen voor bestaande franchisenemers.

Voldoende vet op het bot

Vestigingen die mede door de economische crisis onvoldoende renderen, hebben onder multifranchisers een langere adem omdat de overheadkosten over meerdere vestigingen kunnen worden gespreid. Daarnaast hebben multifranchisers vaak meer vet op het bot om financiële tegenslagen op te kunnen vangen. Goede resultaten in andere vestigingen kunnen tijdelijke (aanloop) verliezen van een (nieuwe) vestiging compenseren.

Duidelijke afspraken maken

Hoewel multifranchisers een formule helpen groeien, kunnen ze door hun omvang op termijn ook een risico vormen voor franchisegevers. “Belangrijk is dat franchisegevers binnen hun organisatie beleid ontwikkelen op het gebied van multifranchise”, aldus Esthrella Khouw, manager ING Zakelijke Arrangementen. “Begeleiding en opleidingscapaciteiten moeten zo goed mogelijk aansluiten aan de behoeften van multifranchisers. Hiermee kan de franchiseformule zich in de markt onderscheiden. Op die manier is multifranchise een waardevolle toevoeging voor ondernemend Nederland. En dat is precies wat we nodig hebben.”