'Wat bedrijven kunnen leren van het unieke Nederlandse betaallandschap?'

30 april 2024 Banken.nl 3 min. leestijd

Oranje Boven! Terwijl afgelopen weekend de hele natie zich onderdompelde in een zee van oranje, haalden we oude schatten tevoorschijn om te verkopen en gingen we op jacht naar nieuwe vondsten. Vroeger vulden we onze zakken met contant geld, maar tegenwoordig is het digitale tijdperk overal doorgedrongen, zelfs op de vrijmarkt.

Ik kan ervan genieten om te zien hoe snel Nederlanders nieuwe betaalinnovaties omarmen. De  digitale én internationale focus van ons betaallandschap maken Nederland uniek. Dit opent interessante perspectieven voor bedrijven die hierop willen inspelen.

Van binnenlandse betaaloplossing naar internationaal betaalschema

Tot 2012 had Nederland zijn eigen betaalsysteem genaamd PIN, wat stond voor 'persoonlijk identificatienummer'. De passen van het merk PIN waren ruim twintig jaar de standaard, waardoor woorden als ‘pinnen’ en ‘pinautomaten’ in de volksmond zijn blijven hangen.

'Wat bedrijven kunnen leren van het unieke Nederlandse betaallandschap?'

Maar met de komst van internationale betaalschema's, ondersteund door Mastercard, heeft Nederland de deur geopend voor internationale ontwikkelingen en innovaties. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven en consumenten sneller kunnen inhaken op nieuwe betaalmethoden.

Snelle adoptie van betaalinnovaties

‘Pin’-transacties nemen vandaag de dag nog steeds toe. In 2023 zagen we een stijging van 6% in het aantal betalingen met de betaalpas, ten opzichte van het jaar ervoor. Met 5,6 miljard transacties per jaar zijn dat er dubbel zo veel als tien jaar geleden.

Bovendien heeft Nederland een explosieve groei doorgemaakt op het gebied van contactloos betalen. In het eerste kwartaal van 2024 werd bijna 92% van alle kaartbetalingen contactloos uitgevoerd, waarbij ongeveer een derde via smartphones en smartwatches verliep.

Wat betekent dat voor het bedrijfsleven?

Nou, het is eigenlijk heel simpel. Het internationale en digitale landschap en de snelle adoptie van innovaties bieden mogelijkheden waar bedrijven op in kunnen spelen. Bedrijven zoals Albert Heijn hebben al succesvolle stappen gezet door samen te kijken naar acceptatiekant van betalingen, bijvoorbeeld met de introductie van de digitale betaalpas.

Daarmee kunnen consumenten hun betaalgegevens online opslaan en sneller online afrekenen. Maar kijk bijvoorbeeld ook naar de lokale Nederlandse groente- en fruitmarkt. Daar kunnen marktkooplieden op hun eigen telefoon betalingen accepteren van elke contactloze kaart of mobiele portemonnee, zonder dat een pinautomaat nodig is.

Een heel ander voorbeeld is het contactloos betalen voor reizen in het openbaar vervoer in Nederland. Hier zijn we wereldwijd een pionier in geworden. Met OVpay kunnen reizigers nu met alle vervoersmaatschappijen in heel Nederland reizen, gewoon met hun betaalpas of mobiel. Maar liefst een derde van alle reizigers maakt al gebruik van deze betaaltechnologie, die mede mogelijk is gemaakt dankzij de betrokkenheid van Mastercard.

Kortom, Nederland loopt echt voorop als het gaat om het omarmen van nieuwe betaaltechnologieën. Het is een onzichtbare kracht die de hele samenleving ten goede komt, al decennialang. Laten we blijven innoveren en profiteren van de kansen die ons unieke betaallandschap biedt. Oranje Boven!

Dit artikel maakt onderdeel uit van een exclusieve blogserie, waarin Jan-Willem van der Schoot (Country Manager Mastercard) zijn visie deelt over diverse actuele zaken binnen de financiële sector.