Steeds meer Europeanen willen betalen met wearables

01 oktober 2018 Banken.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

“We zijn steeds afhankelijker van smartphones. Dat is logisch, want we kunnen steeds meer met onze telefoons en het gebruik ervan wordt steeds laagdrempeliger. Zo grijpen we naar onze smartphones voor alledaagse zaken, waaronder bankieren en betalen”. Dat stelt Eric van Vuuren, Business Developer bij equensWorldline, die zijn visie deelt met Banken.nl.

Net als alle andere apps op de smartphone, worden ook mobiele betaaloplossingen steeds veiliger en gebruiksvriendelijker. Van Vuuren: “Het is dus niet verwonderlijk dat de innovaties die de afgelopen decennia hebben plaatsgevonden rondom mobiele betalingen de retail- en bankwereld flink hebben opgeschud. Als gevolg zijn er steeds meer mobiele producten op de markt te vinden die de slimme oplossingen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de zogeheten ‘wearables’ op de betaalmarkt. Gebruikers zijn enthousiast, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.”

Kwart Europeanen klaar om met wearables te betalen

Uit een onderzoek van Mastercard en GCT Research onder 50.747 Europeanen blijkt dat ongeveer een op de vier Europese burgers er klaar voor is om met een wearable te betalen. Een wearable is een draagbaar device waarmee contactloos betaald kan worden, zoals een smartwatch, armband of ring. Volgens het onderzoek zijn Zweden, Frankrijk en Nederland het enthousiasts over de wearables waarmee betaald kan worden. In Nederland heeft ABN Amro een pilotstudie uitgevoerd waarbij 500 klanten van de bank met wearables moesten betalen. Een indrukwekkende 78 procent van deze participanten gaf aan liever met de wearable te betalen dan met de pinpas. 

Steeds meer Europeanen willen betalen met wearables

“Deze bevinding laat zien dat consumenten – naast de al langer bestaande e-health functies als stappentellen, calorieverbruik bijhouden en de hartslag meten – een dergelijk device nog om een andere reden wil dragen: om te betalen. Mede dankzij de snelle ontwikkeling van contactloze betaaltechnologie veranderen deze wearables nu in echte massaproducten. Sterker nog, de vraag naar de devices in Europa is in de periode van januari tot en met juni vorig jaar gestegen met een jaarlijkse groeisnelheid van 22%”, vertelt Van Vuuren.

Vertrouwen in contactloze betalingstechnologie

Ook laat onderzoek zien dat de groei van de markt voor wearables hand in hand gaat met het vertrouwen van de consument in de contactloze betaaltechnologie. Van Vuuren: “Deze markt is namelijk enorm gegroeid in Europa: het aantal transacties met wearables is met 145% toegenomen. Het wantrouwen in contactloos betalen neemt dan ook af bij consumenten in heel Europa, waarbij Nederland (-41%), Spanje (-33%) en het Verenigd Koninkrijk (-31%) bovenaan de ranglijst van de markten staan. Hier is de mate van bezorgdheid over fraude en andere veiligheidsrisico’s relatief laag.” 
Eric van Vuuren, Business Developer bij equensWorldline 

Biometrische technologie als favoriete authenticatiemethode

De reden waarom het vertrouwen in contactloze betalingen zo enorm gegroeid is? Van Vuuren: “Misschien zijn het de talrijke innovaties die we inmiddels massaal omarmen. Een daarvan is het gebruik van biometrische authenticatie, dat consumenten steeds vaker én liever gebruiken om bijvoorbeeld een betaling goed te keuren via de smartphone. Een scan van de vingerprint is sneller en veiliger dan alleen een wachtwoord. Op dit moment wordt biometrie dan ook erkend als de een van de veiligere beveiligingsmethoden van de identiteit. De wijze waarop biometrie op dit moment wordt gebruikt, zorgt ervoor dat de het niet gemakkelijk kan worden vervalst of misbruikt.”

Van Vuuren geeft een voorbeeld: “Gebruikers koppelen biometrische data steeds vaker aan kenniselementen als een pincode, waardoor een extra veiligheidsniveau ontstaat. Hierdoor kunnen gestolen vingerafdrukken of valse accountinformatie niet gebruikt worden en neemt de gebruiksvriendelijkheid van het identificatieproces tegelijkertijd toe.” 

De equensWorldline business developer besluit: “Net als biometrische authenticatie, zijn wearables snel en makkelijk in gebruik. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom wearables zo populair zijn. Klantvriendelijkheid heeft de toekomst, dus wie met innovaties hierop inspeelt, zit waarschijnlijk gebakken.”