Versnellen van digitale innovatie in financiële dienstverlening met een low-code platform

16 november 2022 Banken.nl 6 min. leestijd

Organisaties in de financiële dienstverlening zijn traditioneel achtergebleven op het gebied van digitale transformatie. Dit is echter aan het veranderen. De pandemie, de opkomst van ‘challenger’ banken en veranderende klantverwachtingen hebben financiële dienstverleners ertoe aangezet om te innoveren. Maar, in een dynamische markt met een steeds sneller veranderend tempo, moeten financiële organisaties hun digitale transformatiestrategie effectief inrichten en slim gebruikmaken van de beschikbare technologie. Hoe kunnen zij dit op een optimale manier doen?

Digitale innovatie in de financiële dienstverlening is uiterst complex. Veel organisaties in de sector worden gehinderd door inflexibele, verouderde kernsystemen. Ook is in deze sterk gereguleerde branche het updaten van die systemen een moeizaam proces met hoge risico’s: uitval en verstoring van diensten worden niet getolereerd door klanten of de toezichthouder.

Bovendien vereist digitale innovatie bij gevestigde banken doorgaans diepe zakken en een aanzienlijke tijdsinvestering. En laten we de mentaliteit en organisatorische verandering niet vergeten die nodig zijn om innovatie te stimuleren - ‘fail fast’ zit niet in het DNA. Dus, wat kunnen financiële organisaties doen om hun concurrentievermogen in een steeds drukker wordende markt te verbeteren? Het antwoord is: het ontwikkelen van oplossingen met low-code. Hier volgen drie voorbeelden van hoe digitale innovatie in de financiële sector  hiermee kan worden versneld.

Paul Higgins, Mendix

Kloof in digitale vaardigheden

Een andere uitdaging die niet alleen in de financiële dienstverlening maar in alle sectoren speelt, is een groeiende kloof in digitale vaardigheden. Naarmate de druk om vooral digitale processen te leveren blijft toenemen, neemt ook de vraag naar hoogopgeleide technische werknemers toe. Het inhuren van een software-engineer is een kostbaar en langdurig proces, en financiële instellingen concurreren met ‘big tech’, start-ups en anderen die mogelijk meer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden.

Veel organisaties kijken dan ook naar andere manieren om de kloof tussen de vraag en beschikbaarheid van technische vaardigheden te dichten. Zo wordt bijvoorbeeld bestaand personeel bijgeschoold zodat zij meer technische rollen op zich kunnen nemen. Het nadeel van dergelijke initiatieven is dat het jaren duurt om een ​​ervaren software-engineer te worden. Low-code biedt hiervoor een mooi alternatief.

In een fractie van de tijd die nodig is om een ​​’full-code’ software-ontwikkelaar te worden, krijgen business professionals de kans om zogenaamde ‘citizen developers’ te worden en zelf applicaties te bouwen. Degenen die verantwoordelijk zijn voor Enterprise Architecture en IT Security zullen bovendien blij zijn met deze ontwikkeling. Low-code levert geen wildgroei aan zelf ontwikkelde applicaties op zoals banken in het verleden hebben ervaren met applicaties die werden gebouwd in Lotus Notes.

Het Mendix low-code applicatie-ontwikkelplatform biedt een door IT en Architectuur goedgekeurd raamwerk waarmee applicaties worden gebouwd volgens vastgestelde standaarden. Het belangrijkste voordeel van het kunnen inzetten van citizen developers - naast het voldoen aan de vraag naar geschoolde technische werknemers - is dat ze expert zijn in hun vakgebied. In plaats van hele documenten te schrijven met alle vereisten voor een applicatie, is het veel efficiënter en lonender voor die experts om actief deel te nemen aan het ontwikkelen van de oplossing.

Met behulp van rapid prototyping kan een domeinexpert een bedrijfsproces en gebruikerservaring bouwen en beoordelen voordat deze wordt overgedragen aan een professionele ontwikkelaar. Het is keer op keer aangetoond dat deze collaboratieve benadering digitale innovatie en transformatie versnelt en waarde creëert die veel verder gaat dan traditionele ontwikkelingsmethoden. Laten we, om die bewering te staven, eens kijken naar een paar voorbeelden.

Een consistente omnichannel klantervaring creëren

Dankzij COVID-19 hebben zelfs sceptische klanten het gemak van 24/7/365 bankieren ervaren en zijn ze er ook op gaan vertrouwen. Financiële instellingen kunnen low-code platformen gebruiken om oplossingen te bouwen waarmee ze gemakkelijker en sneller aan die vraag kunnen voldoen via elk kanaal, inclusief native mobiele apps.

Het spaarplatform van Rabobank bedient meer dan 500.000 mensen. Klanten hadden problemen met de interface, waardoor ze het platform verlieten. Elke vorm van upgrade zou een uitdaging zijn. Het IT-landschap was complex, met verschillende systemen per land en men moest voldoen aan veranderende regelgeving en compliance-eisen. Met de hulp van Mendix heeft Rabobank de IT-kosten voor de direct bank met 50 procent verlaagd en tegelijkertijd een veel betere klantervaring kunnen bieden. Ze stroomlijnden het onboarding proces van hun klanten en creëerden zowel web- als native mobiele versies van hun spaarportal, wat leidde tot mooie scores op het gebied van klanttevredenheid en meer omzet.

Een ander voorbeeld is de Washington Federal Bank, een bank die ongeveer 18 miljard USD aan activa beheert. De bank heeft bewezen hoe snel low-code waarde en een aanzienlijke ROI kan opleveren. De user experience van de bank voldeed niet aan de verwachtingen van hun klanten, terwijl concurrenten zich wel digitaal ontwikkelden. Migratie naar een nieuw systeem zou echter tot 3 jaar duren. Eerst probeerden ze een kant-en-klare oplossing aan te passen, maar deze voldeed niet aan hun eisen en werd na 8 maanden weer uitgefaseerd. Ze wendden zich tot low-code en het Mendix-platform, en in slechts zes weken hadden ze al meer gedaan dan hun vorige leverancier in 8 maanden had gerealiseerd. Minder dan een jaar later had Washington Federal een portal voor online bankieren gebouwd op low-code dat naadloos integreert met hun bestaande API's en systemen.

Processen automatiseren met low-code

Met low-code kunnen financiële instellingen verschillende processen automatiseren die ooit handmatig waren, wat tijd bespaart voor zowel medewerkers als klanten. De Canadese Business Development Bank (BDC) verwerkt bijvoorbeeld 30.000 aanvragen voor leningen en meer dan 4 miljard USD per jaar. Het ondersteunen van moderne bedrijven betekende echter dat BDC ook zijn belangrijkste legacy-systemen moest moderniseren. Met het Mendix low-code platform bouwde en implementeerde BDC in slechts acht maanden een nieuw Core Lending System, met slechts een derde van de ontwikkelaars vergeleken met de oorspronkelijk geschatte drie jaar om het te bouwen met meer traditionele ontwikkelmethoden. En door zijn bedrijfsprocessen te automatiseren, heeft BDC de verwerkingstijd van hun leningen met 80 procent kunnen verkorten.

Gezien de onzekerheid over het wereldwijde financiële klimaat, kan het verleidelijk zijn de rem te zetten op nieuwe investeringen. Volgens Gartner steeg de totale marktkapitalisatie in financiële diensten tijdens de pandemie met 1,9 biljoen USD, maar alleen de top 10 procent presteerde beter en zag een stijging van de marktkapitalisatie. 3 procent zag een daling. Efficiëntieverbeteringen door technologieën zoals low-code waren de grootste onderscheidende factor in deze kloof in de markt - die zal doorgaan, zo niet versnellen.

Een artikel van Paul Higgins, EMEA Banking Lead, Mendix.