Mastercard ziet Nederlanders deze Kerst extra attent zijn

16 december 2020 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Nederlanders consumeren momenteel bewuster dan in andere jaren, met extra aandacht voor ondersteuning van de lokale middenstand en een persoonlijk tintje bij het uitkiezen van cadeaus. Dat concludeert betalings- en technologiebedrijf Mastercard op basis van eigen onderzoek. 

De tijd trekt zich niets aan van Covid-19. Die schrijdt gewoon voort zoals ze altijd doet. Over ruim een week is het weer Kerstmis, net als in andere jaren. Maar het zullen andere feestdagen worden dan anders, zonder overvolle restaurants of te kleine eettafels bij de mensen thuis. Het gedrag van mensen reflecteert de huidige bijzondere situatie, zo blijkt uit onderzoek van Mastercard.

Volgens het Amerikaanse betalings- en technologiebedrijf wil meer dan de helft (52%) van de Nederlanders dit jaar met Kerst attenter zijn dan normaal. Mogelijk ingegeven door de situatie van onzekerheid lijkt het erop dat mensen iets minder zullen uitgeven dan vorig jaar. Men kijkt wel iets kritischer waar en aan wie men geld uitgeeft. Exact de helft van de Nederlanders winkelt bewust lokaal om op die manier de gemeenschap te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan de groenteboer of de slager. Ook neemt een aanzienlijk deel (37%) zich voor om een kerstdiner te laten bezorgen door horeca uit de buurt.

Minder geld uitgeven aan cadeaus betekent natuurlijk niet automatisch minder waardevolle cadeaus. Waarde kan immers ook immaterieel van aard zijn. Zelfgemaakte cadeaus (32%), ervaringsgeschenken om samen tijd door te brengen (29%) en gepersonaliseerde fotoboeken of ingelijste foto’s (22%) staan bovenaan de lijst met meest persoonlijke geschenken voor 2020, gevolgd door wellnessgeschenken (20%) en zelfgeschreven gedichten of verhalen (20%).

De top 10 van persoonlijke geschenken die Nederlanders dit jaar van plan zijn te geven bestaat uit:

  1. Zelfgemaakte cadeaus (32%)
  2. Ervaringsgeschenken om samen tijd door te brengen (29%)
  3. Gepersonaliseerde fotoboeken of ingelijste foto’s (22%)
  4. Wellnessgeschenken (20%)
  5. Zelfgeschreven gedicht of verhaal (20%)
  6. Gepersonaliseerde decoraties (19%)
  7. Een schilderij of illustratie (13%)
  8. Matchende kleding (11%)
  9. Handgemaakte kaarsen (10%)
  10. Zelfgemaakte bordspellen (9%)

Voor veel winkeliers is de harde lockdown een grote strop, gezien december normaal gesproken een commercieel goede maand is. “Maar aangezien 2020 een uitdagende tijd voor iedereen is, is het hartverwarmend om te zien dat mensen in heel Europa meer tijd en persoonlijke aandacht besteden aan hun kerstcadeaus'', aldus Mark Barnett, President Mastercard Europa. Barnett hamert eens te meer op het belang van kleine bedrijven en lokaal ondernemerschap voor de Europese economie.