Apple breidt paymentsteam verder uit voor Apple Pay

18 september 2014 Banken

Apple heeft zijn paymentsteam de afgelopen maanden aangevuld met een aantal professionals afkomstig van PayPal, American Express, en een aantal andere bedrijven – maar niet alleen voor de voorbereiding van de lancering van Apple Pay. Het blijkt dat tenminste een aantal van deze professionals aangenomen zijn om een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen, waaronder de mogelijkheid voor een partnership voor detailhandelaren.

Apple heeft de afgelopen periode een flink aantal nieuwe medewerkers aangenomen met ervaring in het betalingsdomein. Met deze professionals wil Apple de strijd aangaan met de betalingsdiensten van andere technologiebedrijven.

Benoemingen
Zo benoemde Apple dit jaar Rick Krakowski als iCloud Productmanager, met een focus op wereldwijde productmarketing. Krakowski is afkomstig van American Express, waar hij bij het prepaidplatform werkte als hoofd van het productmanagement en -ontwikkelingsteam.  

Pay with touch ID

Ook werd Steve Mansour van PayPal aangetrokken om als engineer aan de slag te gaan.  Hiervoor werkte Mansour als Senior Director van de techniekafdeling van Paypal aan de ontwikkeling van schaalbare applicaties.

Pilot loyaliteitsprogramma
Uit de openstaande vacatures maakt Bankinnovation op dat Apple bezig is om voor Apple Pay een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen. Het programma moet zorgen voor meer Apple Pay partners en een continue groeiend aantal gebruikers en transacties.

Het weggeven van gratis muziek, films, tv-programma’s en apps aan de gebruikers van de diensten van Apple’s partners is een gemakkelijke eerste stap richting het loyaliteitsprogramma. Apple heeft dan ook geëxperimenteerd met het weggeven van gratis content aan iOS gebruikers. Vorige week gaf Apple al zijn gebruikers het nieuwe U2 album cadeau, om aan te tonen dat het in staat is gratis content in real time aan een groot aantal gebruikers te geven.

Succesvol?
Experts in de FinTech sector vragen zich af of Apple’s loyaliteitsprogramma wel een kans van slagen heeft. Er zijn namelijk aardig wat beperkingen met betrekking tot loyaliteitsinitiatieven, aangezien het belonen van loyaliteit meestal wordt bepaald door de uitgever van de betaalkaart dan wel het retailbedrijf zelf.

Nieuws

Meer nieuws over