Banken aangesproken op duurzaam slopen schepen

30 april 2014 966

ABN AMRO, NIBC en Rabobank zijn in Nederland belangrijke spelers in de markt voor scheeps-financieringen. Enige tijd geleden werden ze daarom door NGO’s aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor de sloop van schepen op de stranden van Zuidoost Azië. Andius Teijgeler, Directeur Communications and Sustainability bij ABN AMRO, gaat vandaag in op hoe ABN AMRO en de branche zich inzetten voor een duurzame scheepsvaart.

Verklaring voor duurzame scheepsbouw

“Recent hebben we een verklaring opgesteld die we voorleggen aan reders die nieuwe schepen laten financieren. We vragen hen daarin  te zorgen voor een verantwoord gebruik gedurende de hele levensduur van het schip (inclusief de sloop). Dat klinkt natuurlijk heel positief, maar omdat wij op de wereldmarkt minder dan 1% van alle scheepsfinancieringen doen, is onze impact uiteraard klein. Vandaar dat we met de andere Nederlandse banken in gesprek zijn om hierin samen te gaan optrekken. Met elkaar financieren de Nederlandse banken ongeveer 3% van alle zeeschepen. Hopelijk gaat dit lukken, maar dan nog blijft de impact beperkt”, aldus Teijgeler.

Duurzaam slopen van schepen

Internationale ontwikkeling in duurzame scheepsbouw

Sinds 2009 wordt gewerkt aan de Hong Kong Conventie van de International Maritime Organisation (IMO), die door 63 landen op een conferentie in Hong Kong is aangenomen. Deze Conventie bevat regelgeving die verantwoorde recycling van schepen verplicht stelt. De invoering moet gebeuren door minimaal 15 lidstaten, die minimaal 40% van de internationale handelsvloot vertegenwoordigen. De EU werkt ook aan regelgeving en criteria die in de loop van dit jaar gepubliceerd worden. Overigens worden schepen in China nu al gerecycled op een manier die beter is voor mens en milieu. Zij bewijzen daarmee dagelijks dat dit daadwerkelijk mogelijk is.

Omslagpunt

“Onze volgende stap is dat we ook Noorse banken, grote partijen in de markt van scheepvaartfinanciering, vragen of ze mee willen doen. Omdat duurzaamheid een belangrijk thema is in Noorwegen, hopen we op een positief antwoord.  Samen komen we dan aan zo’n 10% marktaandeel. En die 10% zou wel eens een ‘tipping point’ in deze markt kunnen zijn”, aldus Teijgeler.

Nieuws