Knab kan klant niet overtuigen en verbreedt concept

29 november 2013 521

Knab oprichter René Frijters is een jaar na oprichting van de internetbank nog druk bezig om de consument te overtuigen over te stappen naar Knab. Het opzetten en uitbouwen van een internetbank verloopt moeizamer dan verwacht, met name het overtuigen van de consument om over te stappen blijkt een pittige klus.

Theoretisch succes concept dat aansluit op de tijdsgeest

Op papier lijkt Knab een succesformule. Een nieuwe bank, klantgericht en met een transparant businessmodel in een tijd dat het traditionele bankbedrijf zwaar onder druk staat. Een bank met moderne tools en onlineoplossingen die de consument in staat stelt grip te krijgen op zijn financiële situatie en ook nog kosten bespaard. “Productdenken overheerst bij banken, terwijl personal finance de trend is”, zegt Frijters tegen het Financieele Dagblad.

Knab verbreedt concept

Klanten onverschillig en nog niet overtuigd

In de praktijk blijkt dat de meeste Nederlanders terughoudend zijn om van bank te veranderen. “Veel consumenten denken: of ik nou door de kat of de hond gebeten wordt, het maakt niet zoveel uit”, stelt Frijters. Hij had zich ten doel gesteld om 30.000 klanten binnen te halen bij de bank. Dit doel blijkt nog niet gehaald. “We hebben goed nagedacht over het opzetten van een innovatief bankconcept, maar nog onvoldoende over het verkopen van die dienstverlening”, stelt Frijters tegen het FD. Moederbedrijf Aegon heeft Knab minimaal drie jaar de tijd gekregen om het bedrijf op te bouwen. “Als ik voor grote groepen sta en ik hoor de reacties uit de zaal, dan weet ik dat het een succes wordt. Maar vertrouwen kost tijd”, zegt Frijters.

Concept en doelgroep verbreed

Sinds kort is het concept bijgesteld en ook de doelgroep is verbreed. Aanvankelijk koos Frijters slechts voor één propositie en één prijs voor alle diensten. Inmiddels kan er een keuze gemaakt worden uit drie abonnementen: basis, plus en premium. Daarnaast heeft Knab de doelgroep breder gemaakt en de bank ook opengesteld voor de kleinzakelijke klant.

Knab moet naar marktaandeel van 8% tot 10%

Frijters is er vast van overtuigd dat hij op de goede weg is. Om het bijgestelde concept te promoten is de bank, naast het logo van Knab op het voetbalshirt van Ajax, gestart met televisiereclames en testimonials op sociale media. “De wereld verandert sneller. Als je niet innoveert dan ga je dood”, zegt hij. “Traditionele banken kunnen de technologische innovatie niet volgen en hebben een enorme vergrijzing in het klantenbestand. Over twintig jaar zijn die klanten er niet meer”, illustreert René Frijters tegenover het FD. Frijters beoogt met Knab een marktaandeel van 8% tot 10% te behalen.

Nieuws

×