Hoofd marketing Triodos Bank marketeer van het jaar

31 mei 2013 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Roel Welsing, hoofd marketing Triodos Bank, is uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar. Welsing ontving deze prijs op het jaarlijkse Marketeer of the Year-event, georganiseerd door het Tijdschrift voor Marketing en het Platform voor Innovatieve Marketing (PIM). Welsing versloeg de andere genomineerden Robert Bohemen (Chief Marketing Officer van de Bijenkorf) en Nico Rijkhoff (Director Brand & Communications bij Ziggo).

Triodos - Roel Welsing

De jury was lovend over de effectieve aanpak van Welsing en zijn focus op de kwaliteit van de relatie met klanten.

Effectieve aanpak

“De zichtbaarheid van Triodos is de afgelopen jaren sterk toegenomen en dat zie je terug in de resultaten van de bekendheid van het merk, die zijn gestegen van 13% naar 22%. Niet omdat Welsing meer geld aan media is gaan uitgeven, maar omdat hij heel gericht voor kwalitatief contact gaat.  Hiermee realiseert de bank een groei van 10% tot 15% per jaar binnen de doelgroep, de maatschappelijk betrokken consument en ondernemer. Het marktaandeel van Triodos in die groep bedraagt nu ruim 10%.”, aldus de jury.

Focus op de kwaliteit van de relatie met klanten

“Welsing zegt wel naar marktaandeel te kijken, hij heeft oog voor accountability, maar het is niet de belangrijkste driver van zijn marketingstrategie. Kwaliteit van de relatie is belangrijker. Verbinden in plaats van verkopen. Welsing voelt een enorme verantwoordelijkheid. Dat is een verfrissend geluid in de bankensector. Welsing heeft met Triodos een sympathiek merk neergezet in een tijd dat banken niet onze sympathie hebben. En dat maakt hem een voorbeeld voor iedere marketeer. Denk bijvoorbeeld ook aan de betaal App waarmee je kunt ontdekken in welke bedrijven Triodos investeert. Goed dat maatschappelijk ondernemerschap gepaard kan gaan met slimme marketing en moderne multichannelaanpak”, vervolgt de jury haar betoog.

Brede waardering voor marketing Triodos Bank

De waardering voor Welsing komt niet uit de lucht vallen. “Welsing heeft marketing bij Triodos from scratch opgebouwd, zijn budget is bescheiden ten opzichte van de concurrentie en toch weet hij de Nederlandse consument een stuk beter aan te spreken. Vanaf 2012 staat er een gebalanceerd merk, een echte bank, zonder de missie van het eerste uur uit het oog te verliezen”, aldus Marketing Online.