Florin lanceert betaalfunctie zonder IBAN-nummers

15 november 2016 954

Nederlandse FinTech Florin heeft een betaalfunctie aan zijn app toegevoegd. Gebruikers kunnen sinds kort geld overmaken naar iemands telefoonnummer en omzeilen daarmee het uitwisselen van IBAN-nummers. Hiervoor bestonden de functionaliteiten van Florin uit het delen van rekeningen en sturen van betaalverzoeken.

In augustus 2016 lanceerde een groep van drie vrienden de nieuwe betaalapp Florin. De FinTech-startup gaat de concurrentie aan met soortgelijke apps van banken, zoals Tikkie en Twyp, en onderscheidt zich door de bredere functionaliteit en de presentatie als sociaal platform. Bij de live-gang konden gebruikers van Florin twee verschillende acties uitvoeren met de app: ‘rekeningen delen’ en ‘terugbetalen’. Met de eerste functie kunnen gebruikers een rekening delen door deze in een WhatsApp groepsgesprek te plaatsen. De tweede functie biedt gebruikers de mogelijkheid om een betaalverzoek te versturen via WhatsApp in de vorm van een link naar iDEAL. Ontvangers van een betaalverzoek hebben zelf de Florin-app niet nodig om aan het verzoek te voldoen.

Maak direct geld over naar telefoonnummers

Onlangs heeft Florin een derde functie aan zijn betaalapp toegevoegd. Gebruikers kunnen nu ook zelf betalingen maken met de app, in plaats van alleen betalingen ontvangen. Hoewel er al legio betaalapps zijn, zoals de mobiel bankieren apps van banken zelf en verschillende digitale wallet-apps, zoals Daalder, Apple Pay en Android Pay, is Florin de eerste app die betalen naar een telefoonnummer mogelijk maakt. De nieuwe functie is volgens Florin-bedenkers Bas de Vries en Andre Woons “een no-brainer”. “De telefoonnummers staan immers al in je telefoon, terwijl IBAN-nummers verstopt zitten in de geschiedenis van je WhatsApp of bankierenapp”, aldus de twee ambitieuze twintigers. 

Volgens De Vries en Woons is de nieuwe betaalfunctie eenvoudig in gebruik. De gebruiker selecteert in de app de persoon aan wie hij of zij geld over wil maken uit zijn contactenlijst, voert een bedrag in en drukt op verzenden. De ontvanger krijgt bericht van Florin dat er een betaling naar hem of haar is overgemaakt. Om het geld te claimen downloaden zij de app en koppelen hun rekeningnummer hieraan. Wordt het geld niet binnen 24 uur geclaimd, dan komt het weer terug op de rekening van de afzender. Net als de betaalverzoeken, wordt ook deze betaling afgehandeld door iDEAL.

Florin is beschikbaar voor Apple en Android in de relevante app stores.

Nieuws