ICS overschrijdt jarenlang eigen leennorm met 15%

07 november 2016 929

International Card Services (ICS), het creditcardbedrijf van ABN AMRO, leent al jarenlang klanten meer geld dan dat zijn eigen normen eigenlijk toestaan. Klanten met een doorlopend krediet kunnen al jaren hun limiet van €2.500 met 15% overschrijden, meldt NRC. AFM is een onderzoek gestart om te bepalen of ICS hiermee zijn wettelijke zorgplicht heeft geschonden.

Het creditcardbedrijf International Card Services (ICS) is een 100% dochtermaatschappij van ABN AMRO. Met circa 3 miljoen klanten is ICS de marktleider op de Nederlandse markt voor creditcards. Het bedrijf staat sinds juli 2015 onder leiding van directeur Gijs Wildeboer. 

Onlangs is gebleken dat ICS al langere tijd zijn klanten meer geld leent dan zijn eigen normen toestaan. - Wildeboer heeft dit bevestigt in gesprek met NRC. Klanten met een doorlopend krediet bij ICS – in totaal zo’n 600.000 – kunnen al jarenlang met 15% over hun limiet (€2.500) heen. Te veel lenen aan klanten kan er echter voor zorgen dat zij in de financiële problemen raken, doordat zij meer lenen dan financieel verstandig. Tegelijkertijd ontvangt ICS meer rente-inkomsten doordat zijn klanten een groter bedrag geleend hebben. Hoeveel klanten over hun limiet zijn gegaan is niet bekend.


Begin vorig jaar meldde een klant van ICS zich met vragen over het overschrijden van het limiet en de extra rente die daaraan vast zat. Het creditcardbedrijf startte hierop een intern onderzoek en lichtte de toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), in. Deze is een onderzoek gestart om te bepalen of het creditcardbedrijf zijn wettelijke zorgplicht heeft geschonden, een misstand waar een boete tegenover staat tot €1 miljoen. Wildeboer heeft aangegeven rekening te houden met een boete. 

Volgens Wildeboer is er geen sprake van bewust beleid, maar werd het overschrijden van het limiet wel toegestaan. “Dat was fout”, geeft hij toe tegenover NRC. Volgens de directeur deed ICS dit niet voor het geld, maar om zijn klanten te helpen, wanneer zij te weinig op hun limiet zouden hebben gelet. ICS werkt aan een compensatieplan voor gedupeerde klanten, dat eind dit jaar af moet zijn. Wildeboer kon nog niets zeggen over de inhoud van het plan.

Nieuws