iDEAL versterkt haar positie binnen mobiel betalen

21 oktober 2016 Banken.nl

iDEAL versterkt haar positie binnen mobiel betalen. Het aantal aankopen met iDEAL via een smartphone is de eerste zes maanden van dit jaar gestegen naar 6,25 miljoen, 66% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Over het algemeen kun je op basis van de cijfers van eCommerce Payment Monitor concluderen dat het betaallandschap in het eerste half jaar van 2016 niet veel veranderd is ten opzichte van vorig jaar. Net als in het eerste half jaar van 2015, betalen Nederlanders hun online aankopen het vaakst met iDEAL. Het aandeel van iDEAL blijft stabiel op 56%. De acceptgiro verliest verder aan terrein, terwijl AfterPay haar aandeel bovengemiddeld ziet stijgen.

iDEAL behoudt positie als grootste online betaalmiddel

Van de ruim 81 miljoen online aankopen die Nederlanders in het eerste half jaar van 2016 deden, zijn er ca. 45 miljoen afgerekend met iDEAL (56%). Dit is een groei van 21% ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 (ca. 38 miljoen). Hiermee ligt de groei van iDEAL in lijn met de ontwikkeling van de totale online markt (+21%). Voor de meeste overige betaalmiddelen geldt dat hun aandeel binnen de totale online markt stabiel blijft. Wel maken steeds minder Nederlanders gebruik van de traditionele acceptgiro. Het belang van deze betaalwijze neemt af en beslaat nog slechts een aandeel van 3%.

 

hoe worden online aankopen betaald grafiek

Nieuwe achteraf betaalmethoden winnen langzaam terrein

Waar de acceptgiro aan de ene kant marktaandeel verliest, winnen de relatief nieuwe achteraf-betaalmethoden, zoals AfterPay en Klarna, terrein, vooral in specifieke branches zoals kleding en schoenen & lifestyle. In het eerste half jaar van 2016 wordt 3% van alle online aankopen (2,2 miljoen aankopen) met AfterPay betaald. Hoewel het aandeel van deze methode nog relatief gering is, laat ze een bovengemiddelde groei zien. Waar het aantal online aankopen op totaalniveau met 21% toeneemt, stijgt het aantal online aankopen dat is betaald via AfterPay met 60%.

iDEAL versterkt haar positie binnen mobiel betalen

De groei van online aankopen via de smartphone zet zich in het eerste half jaar van 2016 door. Waar in de eerste helft van 2015 3,77 miljoen aankopen via de smartphone werden gedaan, zijn dat er in de eerste helft van 2016 6,25 miljoen (+66%). 8% van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone. Van deze aankopen worden er 2,66 miljoen met iDEAL betaald. iDEAL versterkt hiermee haar positie op het gebied van mobiel betalen en ziet haar aandeel stijgen van 35% in het eerste half jaar van 2015 naar 43% in het eerste half jaar van 2016. Het betalen van mobiele aankopen via creditcard wordt minder vaak toegepast. 18% van de mobiele aankopen in het eerste half jaar wordt met creditcard betaald (was 25% in het 1e half jaar van 2015).

Profiel van de persoon achter de betaalwijze

Er zijn sterke verschillen terug te vinden in de profielen van de gebruikers van verschillende betaalwijzen. Binnen de gebruikersgroep van iDEAL in het afgelopen kwartaal ligt de verhouding tussen mannen en vrouwen nagenoeg gelijk. PayPal en creditcard kennen relatief veel mannelijke gebruikers. 64% van alle online kopers die met PayPal hebben betaald in het afgelopen kwartaal is man. Voor creditcardgebruikers ligt dit percentage op 63%.

Achteraf-betaalmethode AfterPay trekt relatief meer vrouwen. Zo is 61% van de AfterPay gebruikers een vrouw. Maar ook de traditionele betaalwijzen kennen meer vrouwelijke dan mannelijke gebruikers. Respectievelijk 58% en 57% van de gebruikers van overschrijvingen en machtigingen zijn vrouwen.

Profiel van de persoon achter de betaalwijze

Paul Alfing, adviseur betalingsverkeer bij Thuiswinkel.org: “Met deze kennis kunnen online retailers zelf de keuze maken welke betaalmethoden het beste passen bij hun doelgroep. iDEAL is nog altijd de meest gebruikte betaalmethode, maar daarnaast is het voor webwinkels natuurlijk verplicht om een achteraf-betaalmethode aan te bieden. Bij betaalmethoden is er niet zoiets als ‘one size fits all’. Elke webwinkel moet voor zichzelf de beste mix van methoden bepalen.”

Nieuws

Meer nieuws over