Vertrouwen in banken voor opslag biometrische data

23 september 2016 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Steeds meer banken maken gebruik van biometrische gegevens – zoals irisscan, vingerafdruk-identificatie, stemherkenning – als vorm van authenticatie om toegang te krijgen tot bankdiensten. Als het gaat om het opslaan en beschermen van deze gegevens dan blijkt dat Europeanen meer vertrouwen hebben in banken dan overheidsinstanties. Dit blijkt uit recent onderzoek van VISA onder 14.236 Europeanen.

Op de vraag welke instelling ze zouden vertrouwen als die hen biometrische authenticatie zou aanbieden om hun identiteit te bevestigen, koos het hoogste percentage voor banken (84%) en betalingsnetwerken (78%), die beter scoorden dan wereldwijde online merken (59%) en mobiele telecomproviders (58%).

Bijna twee derde van de consumenten (68%) wil biometrie gebruiken als een vorm van authenticatie van betalingen en nu steeds meer Europeanen bekend raken met deze methode, groeit ook het vertrouwen. De toename van vingerafdrukauthenticatie voor mobiele betalingen maakt de voordelen van biometrische authenticatie duidelijk. Dat is waarom 49% van de ondervraagden aangaf het meeste vertrouwen te hebben in vingerafdrukherkenning. Vingerafdrukauthenticatie (81%) wordt ook als de veiligste vorm van betaling beschouwd, met een hogere score dan andere biometrische authenticatiemogelijkheden, zoals irisscans (76%) en gezichtsherkenning (55%).

Biometrische gegevens

In een toelichting op het onderzoek ‘Biometrische Betalingen’ zegt Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa: “Deze evolutie in de betaalketen biedt enorme mogelijkheden voor banken. We zien nu al dat banken – zowel de grote namen als de kleinere instellingen – stappen zetten om deze technologie voor diverse gebruikstoepassingen in te zetten, van het testen van stemherkenning tot gedrags-biometrie voor authenticatie. Het vertrouwen dat de consument heeft in zowel de authenticatie als de opslag van hun biometrische gegevens, geeft de banken het perfecte win-winscenario waarmee ze een service bieden waar het publiek om vraagt en waar ook de banken zelf van zullen profiteren.”