PayPal introduceert cashless betalen op festival

14 juni 2016 Banken.nl

PayPal heeft tijdens Amsterdam Open Air voor het eerst cashless betalen geïntroduceerd op een Nederlands muziekfestival. Met een RFID-chip in hun festivalbandje, die gekoppeld is aan hun PayPal-account konden bezoekers hun consumpties betalen. Organisator Apenkooi Events is enthousiast en gaat de betaalmethode ook inzetten tijdens andere events.

“De manier waarop we betalen, is aan het veranderen. Mobiel en cashless zijn de toekomst. Consumenten willen gemak en snelheid”, stelt Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux. Het festivalseizoen is weer begonnen, en PayPal besloot om deze ontwikkelingen ook te introduceren in de wereld van muziek en evenementen. In samenwerking met Belgische partner PlayPass ontwikkelde de online betaaldienst een cashless betaalsysteem, met RFID-chips die verwerkt zijn in festivalbandjes.

Buy tokens with paypal

“Deze oplossing biedt een snelle en veilige manier om op festivals te betalen. Dat zorgt ervoor dat festivalgangers niets in de weg staat om een mooie tijd met vrienden te beleven”, vertelt Roest. De RFID-chips in de festivalbandjes worden gekoppeld aan de PayPal-account van de festivalgangers, waarna zij tegoed kunnen opladen via oplaadpunten, automatische opladen of aan de bar zelf. De afschrijvingen vinden realtime plaats en overgebleven tegoed wordt binnen 48 uur automatisch teruggestort. Zo blijven bezoekers niet meer achteraf met ongebruikte munten zitten.

De betaaloplossing werd afgelopen weekend geïntroduceerd op Amsterdam Open Air. Het was de eerste keer dat een cashless betaalsysteem op een muziekfestival in Nederland werd toegepast – PayPal en PlayPass introduceerden vorig jaar hun cashless betaaloplossing al op een vijftal festivals in Frankrijk. Het cashless betalen zorgde onder meer voor kortere wachtrijen bij de ingang en op het terrein zelf.

De organisator van Amsterdam Open Air, Apenkooi Events, is positief over het innovatieve systeem. “Door de samenwerking met PayPal kunnen wij onze bezoekers nog meer gebruiksgemak bieden”, aldus Tom de Louw, die verantwoordelijk is voor de partnerships van Apenkooi Events. “Daarnaast zien wij PayPal als een relevante partner onder onze jongeren doelgroep”. Vanwege het succes heeft de eventorganisator besloten om het betaalsysteem in te zetten tijdens twee andere events deze zomer: Straf_Werk Festival en Pleinvrees Festival.

Nieuws

Meer nieuws over