Geen e.dentifier voor iDEAL-betalingen via ABN AMRO app

07 juni 2016 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Klanten van ABN AMRO kunnen nu ook via de mobiel bankieren app iDEAL-betalingen doen zonder het gebruik van een paslezer (e.dentifier). Bij ING en SNS is dit al langer mogelijk. Alleen bij Rabobank is in sommige gevallen nog wel een paslezer nodig.

ABN AMRO heeft deze functie toegevoegd op verzoek van veel klanten. De bank wil het klanten zo nog makkelijker maken om altijd en overal hun geldzaken te regelen.

Het was al mogelijk om via de app naar onbekende rekeningen geld over te maken zonder de e.dentifier. Nu is dit dus ook mogelijk voor iDEAL-betalingen. Voor een overboeking is dan alleen nog de 5-cijferige identificatiecode nodig. iDEAL-betalingen zonder e.dentifier zijn mogelijk binnen de door de klant gekozen daglimiet, als de klant ervoor kiest hiervan gebruik te maken. Klanten die dat willen, kunnen er ook voor kiezen de e.dentifier wel te blijven gebruiken.

ABN AMRO werkt er hard aan om de klant zo makkelijk mogelijk te laten bankieren. Zo maakt de bank het mogelijk om nu en in de toekomst via de app steeds meer bankzaken te regelen zonder e.dentifier, bevestigen met de identificatiecode is dan genoeg. Maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de veiligheid. Daarom is er een nieuw onderdeel toegevoegd aan de beveiliging van de app. De klant wordt niet meer alleen herkend aan de identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee hij bankiert. De app kan alleen gebruikt worden als al deze gegevens kloppen. Om die reden vraagt ABN AMRO alle gebruikers van de app sinds een aantal weken om eenmalig hun toestel te registreren. Binnenkort is de Mobiel Bankieren app alleen nog te gebruiken als het toestel is geregistreerd.