Adyen start 3e editie startup-competitie Tech5

02 maart 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Adyen, de leverancier van technologie voor het verwerken van betalingsverkeer is gestart met de aanmeldingen voor de derde editie van de startup-competitie Tech5. Via deze startup-competitie gaan betaaltechnologieleverancier Ayden en tech-blog The Next Web (TNW) op zoek naar ambitieuze technologische startups uit Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Op zoek naar snelst groeiende startups van Europa

Van de top 5 van de startups in elk van de genoemde landen worden in een blog op TNW een helder beeld gegeven van hun businessmodel en innovatiekracht. Bovendien worden zij uitgenodigd voor de TNW Conference Europe eind mei. De snelst groeiende startup van elk land mag zich uitgebreid presenteren aan een breed publiek tijdens de conferentie om kans te maken op de Tech5 prijs. De Europese Tech5 is een jaarlijks initiatief van Adyen en The Next Web dat in 2014 is opgezet om de snelst groeiende startups van Europa te identificeren. De wedstrijd beoordeelt technologische bedrijven op omzet en groei in het dataverkeer en de groei in werknemersdata over de afgelopen twee jaar.

Adyen - Tech6 2016

Duidelijke eisen aan de deelnemers

De technologische startups die mee willen doen aan Tech5 2016 mogen niet langer dan vijf jaar bestaan en zij moeten meer dan €200.000 omzet in 2015 hebben gegenereerd. De startup moet een eigen product of dienst leveren en in de markt zetten. Het hoofdkantoor van de startup moet gevestigd zijn in het land waar zij zich voor aanmelden. In 2015 werd tijdens de TNW Conference de Nederlandse startup Fairphone uitgeroepen tot snelst groeiende startup van Europa. Fairphone werd winnaar op basis van de omzetgroei tussen 2012 en 2014.

Markt voor ethisch verantwoorde producten

Fairphone’s missie is om de vraag wat nu echt eerlijk is naar voren te laten komen. Hiervoor duikt het bedrijf in de supply chain van mobiele telefoons om problemen op te lossen door transparant te zijn. “Als sociale onderneming laten we met het winnen van deze award zien dat waarden even belangrijk zijn als winst. Het is ook een fantastisch statement van de consument, die gestemd heeft met zijn portemonnee. Dit geeft aan dat er een markt is voor ethisch verantwoorde elektronische producten”, aldus Bas van Abel, CEO Fairphone.