Rabo en ABN stijgen in lijst favoriete werkgevers

22 februari 2016 Banken.nl

ABN AMRO is in 2015 opnieuw gestegen in de ranking van favoriete werkgevers, en Rabobank keert terug in de top 3. ING staat nu nog maar twee plaatsen voor op rivaal ABN AMRO, nadat de grootbank het afgelopen jaar drie plaatsen gedaald is. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Intelligence Group, waarvoor de arbeidsmarktonderzoeker ruim 14.000 Nederlandse werknemers heeft ondervraagd.

Drie banken in top 15 favoriete werkgevers
Ieder jaar stelt Intelligence Group, een marktonderzoeksbureau dat zich onder meer richt op de Nederlandse arbeidsmarkt, een ranking op van de meest favoriete werkgevers van werkend Nederland. Voor het opstellen van deze lijst doet het bureau surveyonderzoek onder duizenden Nederlandse werknemers – voor de editie van 2015 werden ruim 14.000 mensen ondervraagd.

Ook in 2015 zijn de drie Nederlandse grootbanken terug te vinden in de top van de lijst. Rabobank zakt vorig jaar van de tweede naar de vierde plek, maar weet zijn daling in de ranking in 2015 weer voor een deel goed te maken, en pakt nu de derde plek. Alleen Shell en Air France-KLM scoren beter in het onderzoek. ING zakt drie plekken naar de tiende plaats, terwijl ABN AMRO – veruit de meest volatiele bank in de lijst met achtereenvolgens een 7e, 21e en 17e plek – na twee jaar weer terugkeert in de top 15 met een 12e plek in 2015.

  Top 25 Meest Favoriete Werkgevers van: 2015 2014
  Shell 1 1
  Air France - KLM 2 2
  Rabobank 3 4
  Philips 4 5
  Politie 5 6
  Belastingdienst 6 10
  Het Rijk 7 3
  Google 8 9
  Nederlandse Spoorwegen 9 11
  ING 10 7
  Defensie 11 8
  ABN AMRO 12 17
  Microsoft 13 32
  Rijkswaterstaat 14 13
  Unilever 15 16
  Albert Heijn 16 26
  ASML 17 22
  Schiphol 18 15
  KPN 19 20
  GGZ 20 14
  UMC Groningen 21 33
  Heineken 22 21
  Gemeente Amsterdam 23 39
  UWV 24 44
  Martini Ziekenhuis 25 114

 

Toegenomen druk
Hoewel de top 10 relatief statisch lijkt, vertellen de onderzoekers dat maar liefst acht op de tien top-10 spelers te maken heeft met een verlies in interesse vanuit de arbeidsmarkt. “De grote werkgeversmerken staan onder druk, terwijl de relatieve posities maar beperkt wijzigen. Dit onderschrijft de trend dat grote organisaties aan aantrekkelijkheid verliezen ten opzichte van bijvoorbeeld start-ups, mede als gevolg van reorganisaties, reputaties die onder druk staan en de beperkte investering in recruitment marketing en employer branding.”

Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, voegt toe: “Een sterk werkgeversmerk is essentieel voor het aantrekken en verbinden van talent aan de organisatie. Ondanks dat employer branding hoog op de strategische agenda staat, zien we in de praktijk dat de korte termijn acties de wervingsagenda domineren in de vorm van directe werving en sourcing/hunting. Met als gevolg dat grote organisaties alleen nog maar meer moeite zullen hebben om talent aan te trekken”.

Nieuws

Meer nieuws over