Handelsbanken Nederland wil groeien in NL

10 februari 2016 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Handelsbanken Nederland breidt de activiteiten in Nederland uit. Vorig jaar opende het Nederlandse dochterbedrijf van Svenska Handelsbanken AB drie nieuwe kantoren in Nederland. De Zweedse bank is van plan om meer investeringen te doen om groei in Nederland te realiseren en het Nederlandse kantorennet uit te breiden. 

Gestage groei in Nederland

Het Nederlandse dochterbedrijf van Svenska Handelsbanken heeft in het afgelopen jaar 10% meer omzet geboekt. De inkomsten in Nederland stegen naar €38 miljoen. Door investeringen in nieuwe kantoren en infrastructuur daalde de winst vorig jaar met 29% tot €7,7 miljoen. De kredietportefeuille in Nederland nam toe met 12% tot €2,2 miljard, waarbij de rentebaten met 13% stegen tot €35 miljoen. Svenska Handelsbanken AB beschouwt Nederland als één van de zes thuismarkten. De Zweedse bank heeft inmiddels in Nederland 23 kantoren en zag het aantal medewerkers in Nederland vorig jaar met bijna een kwart toenemen tot ruim 191.

Handelsbanken

Aansluiting op bankenlandschap NL

“Ons bedrijfsmodel met lokale kantoren die focussen op de individuele klantbehoefte past goed in het Nederlandse bankenlandschap”, stelt Mikael Sørensen, algemeen directeur van Handelsbanken Nederland. “Met de investeringen in ons Nederlandse bedrijf, de groei van het kantorennet en een uitbreiding van het productportfolio, hebben we ook in 2015 een verdere stap gezet in het realiseren van deze ambitie”. De kredietverlening in Nederland verschoof vorig jaar van zakelijke naar particuliere klanten. De hoeveelheid spaargelden en deposito’s van particulieren steeg met bijna de helft, maar bleef beperkt tot €47 miljoen.

Ander geluid over bankkantoren

Svenska Handelsbanken AB was lange tijd een puur Zweedse bank. Sinds eind jaren 80 is de bank actief in het buitenland. Daarbij gaat Handelsbanken dwars tegen de trend in, de bank opent nieuwe kantoren in plaats van te sluiten. “Andere banken zien kantoren alleen maar als een distributiekanaal, naast internetbankieren, hun app en telefonisch bankieren. Bij ons zijn de kantoren de bank”, zegt Sørensen. “Wij hebben wel veel kantoren, maar onze rentabiliteit is ook veel beter dan onze concurrenten. Het geheim is de decentrale opzet. De cost/income-ratio is bij ons zo goed omdat wij anders georganiseerd zijn. We hebben geen bonussen, geen budgetten en geen uitgebreid middelmanagement”.  

Potentieel Nederland groot

Volgens Sørensen is het potentieel in Nederland enorm. In Nederland wonen 17 miljoen mensen, evenveel als in Noorwegen, Denemarken en Finland samen, waar Handelsbanken bij elkaar zo’n 160 kantoren heeft. Sørensen ziet ook dat Nederlandse consumenten niet zo tevreden zijn met hun bank, wat mogelijkheden schept voor Handelsbanken. Hij verwacht de komende jaren het kantorennet in Nederland nog flink uit te breiden.