Onlinebroker DeGiro blijft fors groeien

03 februari 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

DeGiro heeft in 2105 driemaal zoveel transacties verwerkt als het jaar daarvoor. Het aantal transacties nam toe van 1,9 miljoen naar 5,9 miljoen. Ook het aantal klanten van de onlinebroker nam toe van 30.000 naar bijna 90.000. De onlinebroker loopt daarmee in op marktleider BinckBank. Dat zegt DeGiro directeur Gijs Nagel in een toelichting op de voorlopige cijfers.

Omzetgroei gaat gepaard met hogere marketinguitgaven

DeGiro publiceerde eerder deze week de jaarcijfers over 2014 en gelijktijdig de nog niet door een accountant gecontroleerde cijfers over 2015. “Omdat er in 2015 zoveel gebeurd is, hebben we dat jaar als provisional ook opgenomen”, zegt directeur Gijs Nagel in Het Financieele Dagblad. Uit de gepubliceerde, maar nog niet gecontroleerde cijfers blijkt dat DeGiro op een bijna verdrievoudigde omzet van €17,2 miljoen een verlies boekte van €1,8 miljoen in 2015. Dat komt door de veel hogere marketinguitgaven, die stegen van €1,6 miljoen naar €5,6 miljoen.

DeGiro

Grote klantengroei naar aanleiding kostenpropositie

Voor het lopende jaar zegt DeGiro directeur Nagel nog minstens een verdubbeling van het aantal klanten te verwachten, mits de onlinebroker tegen aantrekkelijke voorwaarden funding voor marketing kan aantrekken. Dat schrijft het FD. De onlinebroker richt zich nu nog vooral op particuliere beleggers en hanteert tarieven die ver onder het niveau van de tarieven van de concurrentie liggen. DeGiro drukt de kosten door veel gebruik te maken van financiële technologie (fintech), waardoor bij de onlinbroker de meeste processen geautomatiseerd zijn. 

Ambitie BinckBank van de eerste plek te verstoten

In Nederland heeft DeGiro inmiddels de tweede plek in de markt voor beleggingstransacties voor particuliere beleggers stevig in handen. Op basis van de gepubliceerde cijfers komt de onlinebroker dichterbij marktleider BinckBank. DeGiro streeft er naar om marktleider BinckBank te achterhalen, maar gezien het belegd vermogen van BinckBank komt DeGiro nog niet in de buurt. In september 2015 stond het belegd vermogen van BinckBank op ruim €19 miljard, tegen €1,6 miljard voor DeGiro.

Nederlandse klanten vormen de basis

Onlinebroker DeGiro werkt inmiddels in 17 Europese landen, waarbij 52% van de klanten uit Nederland komt. De Nederlandse klanten zijn volgens Nagel goed voor het leeuwendeel van het belegd vermogen. Slechts €300 miljoen komt van buitenlandse klanten. Directeur Nagel verwacht dit jaar een verdubbeling van het aantal klanten. Momenteel heeft de onlinebroker ongeveer 90.000 klanten.