Huizenbezitters weten niet wanneer rente omlaag kan

18 november 2015 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Een groot deel van de Nederlandse huizenbezitters is niet op de hoogte van de situaties waarin zij mogelijk in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente. Dat blijkt uit recent onderzoek van SNS, uitgevoerd door PanelWizard, onder ruim 1.000 Nederlandse hypotheekbezitters. Ruim driekwart van hen vindt dat de hypotheekverstrekker of adviseur hen op de hoogte moet brengen van dergelijke mogelijkheden.

Doordat de hypotheekrente zich op een historisch laag niveau bevindt, zijn er tal van hypotheekbezitters die van deze lagere hypotheekrente zouden kunnen profiteren. Uit eerder onderzoek van SNS bleek dat 80% van de Nederlandse woningbezitters het oversluiten van zijn hypotheek overweegt, maar oversluiten – met de bijbehorende boete – is niet de enige manier om te kunnen profiteren van een lagere rente op de hypotheek. Die andere manieren zijn echter minder bekend onder het Nederlandse volk, blijkt uit een nieuw onderzoek van SNS, dat werd uitgevoerd door PanelWizard.

Denk jij dat iemand het je vertelt als je hyppotheekrente tussentijds omlaag kan

Slecht op de hoogte
In opdracht van SNS heeft PanelWizard onlangs ruim 1.000 Nederlandse hypotheekbezitters ondervraagd. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen slecht op de hoogte zijn van de verschillende situaties waarin zij in aanmerking kunnen komen voor rentekorting. De minst bekende situatie is als een hypotheekbezitter tussentijds in aanmerking komt voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG) – slechts 35,7% is hiermee bekend. Ook weet 62% niet dat het afsluiten van een betaalrekening bij dezelfde bank korting kan opleveren op de hypotheekrente, 54% weet niet dat als er genoeg afgelost is de rente mogelijk omlaag kan, en nog eens 54% is er niet van op de hoogte dat overwaarde van de woning boven de hypotheekwaarde korting zou kunnen opleveren op de hypotheekrente.

Uit het onderzoek blijkt dat de woningbezitters in Nederland niet zelf actief naar hun hypotheekverstrekker stappen voor tussentijds advies over de mogelijkheden van een lagere hypotheekrente. Zij wachtten daarentegen af tot de bank contact met hen opneemt – 76,6% van de respondenten geeft aan dat zij het de taak vinden van de bank om hen te wijzen op de mogelijkheden van een lagere rente. 65% verwacht het te horen als een extra aflossing een lagere rente mogelijk maakt, 64% wil actief door de bank worden geïnformeerd over de stand van de hypotheekrente, 60% verwacht tips en nieuws te ontvangen over hun hypotheek en 40% van de ondervraagden verwacht het van de bank te horen te krijgen wanneer een stijging van de waarde van het huis leidt tot mogelijke lagere rente op hun hypotheek.

Hypotheek Looptijdservice van SNS
“Een hypotheek ga je voor een lange tijd aan en in die tijd kan er veel veranderen. De hypotheekrente is de afgelopen periode flink gedaald. Dan is het fijn als je bank je vertelt wat dat voor jou kan betekenen”, geeft Patrick Kuijsters, Directeur Marketing & Online bij SNS aan. “Bij SNS checken we jaarlijks samen met onze klanten op een aantal punten of de hypotheekrente mogelijk tussentijds omlaag kan. Dat is een van de onderdelen van de nieuwe SNS Hypotheek Looptijdservice. Dit houdt in dat onze klanten van SNS kunnen verwachten dat wij gedurende de hele looptijd van de hypotheek betrokken blijven en aandacht geven.”

De Looptijdservice bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste toetst SNS zijn hypotheken ieder jaar op een aantal punten, en als blijkt dat de rente omlaag kan wordt de klant hiervan op de hoogte gesteld. Daarnaast worden klanten om het jaar uitgenodigd voor een persoonlijk oriëntatiegesprek, om te bespreken hoe (veranderingen in) de persoonlijke situatie van de klant van invloed kan zijn op de hypotheek en de rente die daarover gevraagd wordt. Tot slot worden klanten actief geïnformeerd door SNS over de korting die te behalen valt als de SNS Hypotheek gecombineerd wordt met een betaalrekening.