Britse ACM stimuleert overstappen naar andere bank

20 oktober 2015 Banken.nl 1 min. leestijd

Later deze week maakt de CMA – de Britse tegenhanger van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) – de resultaten bekend van een 18-maanden durende review van de Britse financiële sector. De Big Four high street banken – Lloyds, Barclays, HSBC en RBS – maken zich op voor maatregelen die het eenvoudiger maken voor klanten om van bank te wisselen.

Aankomende donderdag publiceert de Competition and Markets Authority (CMA) de voorlopige conclusies van een 18-maanden durende review van de Britse markten voor persoonlijke bankrekeningen en MKB-bankieren – goed voor £10 miljard per jaar. Een belangrijk onderdeel van de analyse is een onderzoek naar het verstorende effect van gratis bankrekeningen voor de concurrentie in de bankensector.

London - The City

Eenvoudiger overstappen
Volgens The Guardian houden de Big Four van de Britse bankensector – Lloyds Banking Group, HSBC, Barclays en Royal Bank of Schotland – rekening met maatregelen om het eenvoudiger te maken voor consumenten om over te stappen. De conclusies van het onderzoek van de CMA zouden namelijk dergelijke maatregelen kunnen opleggen aan de bankensector. De Britse tegenhanger van wat in Nederland de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is heeft de macht om de marktaandelen van de Big Four op te breken – iets dat volgens de sector zelf erg veel zal kosten. Samen hebben de Big Four 77% van de persoonlijke bankrekeningen en 85% van de MKB-accounts in handen, een marktverdeling die al 20 jaar bijna ongewijzigd is.

Volgens sommige partijen in de sector, en daarbuiten, heeft het gratis aanbieden van bankrekeningen een negatief effect voor de concurrentie in de sector. Niet alleen zorgt het ervoor dat banken hun inkomsten ergens anders vandaan willen halen, zoals extra duur roodstaan en te dure bankproducten, ook is het te lastig voor kleinere partijen om te concurreren wanneer zij niet ook hun bankrekeningen gratis maken. In een update van juli 2014 vertelde de CMA al dat het gratis bankieren negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de prijzen van andere producten, omdat het aan bieden van persoonlijke bankrekeningen niet winstgevend is.