Fintech start-up Sign2Pay verhuist naar Amsterdam

30 september 2015 Banken.nl

De Belgisch-Nederlandse fintech start-up Sign2Pay verplaatst haar hoofdkantoor van Antwerpen naar Amsterdam. Het marktpotentieel in Nederland is aanzienlijk groter dan in België, zo laat de start-up weten. Nicolas Mertens, mede-oprichter en CEO van Sign2Pay benadrukt dat het technologiebedrijf ambitie heeft om uit te groeien tot marktleider in de digitale handtekeningen. Volgens Mertens zijn er een aantal belangrijke redenen om het hoofdkantoor naar Amsterdam te verplaatsen.

Meer potentieel in Amsterdam

“Amsterdam maakt samen met Londen en Stockholm bijvoorbeeld deel uit van de ‘payment belt’, dat zijn Europese steden waar heel wat bedrijfjes actief in mobiele betalingen samentroepen”, aldus Mertens. Hij voegt toe, dat Amsterdam bovendien behoort tot de twintig belangrijkste start-up steden van de wereld, wat volgens Mertens belangrijk is wanneer men interessante profielen wil aantrekken. Sign2Pay ziet in Nederland duidelijk meer potentieel voor e-commerce en mobiele betalingen. “De marktpotentie is in Nederland momenteel aanzienlijk groter dan in België. In Nederland heerst zowel bij de consument als de retailer een volwassen ingesteldheid op het gebied van e-commerce en mobiele toepassingen”, zegt Mertens. Ook vindt Martens dat je moet gaan waar je klanten zitten, en dicht bij het vuur ook.

Sign2pay

Afrekenen via mobiel toestel

Sign2Pay werd eind 2013 opgericht door de Belgen Nicolas Mertens en Tom Schouteden, en de Canadees Nick Lloyd. De Nederlander Joost Baaij kwam er bij als VP Engineering. Begin dit jaar heeft Sign2Pay €605.000 opgehaald bij investeerders zoals iMinds en bij de Nederlandse ’business angels’ Arco van Nieuwland en Lucas Brentjens. De fintech onderneming Sign2Pay maakt het mogelijk om aankopen af te rekenen via een mobiel toestel. De consument hoeft ter verificatie alleen zijn handtekening te zetten op het scherm van een mobiel apparaat (smartphone of tablet). De Sign2Pay app zorgt er vervolgens voor dat het bedrag automatisch afgeschreven wordt van de bankrekening.

Conversie verhogen eCommerce

Het systeem is onder andere gericht op conversieverhoging voor online retailers en webwinkels. Er is vastgesteld dat het conversieverlies 60% is bij de smartphones en 30% bij de tablets. Die kunnen hun betalingen vergemakkelijken en versnellen. De app gebruikt honderden datapunten met behulp van een speciaal algoritme om een handtekening te analyseren. Deze biometrische methode is sneller en veiliger dan de traditionele methodes, zoals pincodes en wachtwoorden. De app kan inmiddels betalingen afhandelen van meer dan 3.700 Europese banken in 18 landen.

Nieuws