Van Lanschot klanten tegen overgang naar Cerberus

30 september 2015 Banken.nl

Een aantal van de zakelijke klanten van Van Lanschot waarvan de kredieten worden verkocht aan Cerberus Capital Management, zijn in protest. Zij zijn het om verschillende redenen niet eens met de overgang van hun – vaak niet presterende – kredieten naar de Amerikaanse partij, bevestigt Rob van Oosterveen, directeur Corporate Banking bij Van Lanschot, tegenover het FD.

Afgelopen zomer maakte Van Lanschot Bankiers bekend een deel van zijn zakelijke kredietportefeuille te willen verkopen aan Cerberus Capital Management. Het gaat om net iets minder dan honderd klanten van de private bank, die als onderdeel van de deal naar Cerberus worden overgeheveld – voornamelijk professionele beleggers in commercieel vastgoed. Van Lanschot heeft voor deze verkoop gekozen in lijn met zijn strategische beslissing om zich meer op zijn kernactiviteiten te gaan focussen, namelijk privaat vermogensbeheer.

Van Lanschot klanten tegen overgang naar Cerberus

Protest
Een aantal klanten van de private bank zijn het echter niet eens met de aanstaande verkoop van hun kredieten. Sommige klanten zijn van mening dat de leenovereenkomst die zij hebben bij Van Lanschot niet zonder hun toezeggen mag worden overgeheveld naar een andere partij. Anderen zijn ontevreden over het feit dat hun betaalrekening zal worden opgezegd, en dat zij op zoek moeten naar een andere bancaire dienstverlener. Vanaf oktober is rood staan onmogelijk, en van een aantal klanten is de zakelijke betaalpas ingenomen of is de mogelijkheid tot afboeking via incasso weggenomen.

Rob van Oosterveen, directeur Corporate Banking bij Van Lanschot, snapt dat het voor de vastgoedbeleggers een vervelende stap is: “Huizen staan onder water. Huurders zeggen op. Als je daardoor niet aan je verplichtingen kunt voldoen, veroorzaakt dat spanning en emotie.” Toch is Van Oosterveen van mening dat de klanten ondertussen voldoende op de hoogte zijn gesteld van het feit dat Van Lanschot hun kredieten gaat afbouwen. “We zijn al 2,5 jaar in gesprek met klanten”, aldus de bankdirecteur tegenover het FD. “Ze weten nu al een aantal jaren dat we ermee ophouden, dat ze moeten nadenken over herfinanciering door een andere huisbank. Klanten krijgen een halfjaar de tijd om elders een betaalrekening te openen. Dat moet iedereen redelijkerwijs kunnen lukken”

Juridische stappen
Een van de klagende klanten heeft een rechtszaak aangespannen tegen de bank. Twee andere klanten hebben aangekondigd om juridische stappen tegen de verkoop van hun kredieten te ondernemen.

Nieuws