Windowsketch verkozen tot ING starter van de maand

08 september 2015 Banken.nl 2 min. leestijd

Floris Sanders is met zijn startende onderneming Windowsketch uitgeroepen tot ING Starter van de Maand september. Met behulp van slimme digitale techniek, tovert Windowsketch statische winkeletalages om tot dynamische reclamevensters. Momenteel heeft Windowsketch vijf personen in dienst, maar Sanders verwacht dat dit aantal snel zal groeien. De ondernemer gaat samenwerken met de grotere retailers en heeft ook internationale ambities. “We beginnen in Nederland en België, maar we zijn ook al in gesprek om een agentschap in Zweden op te zetten.”

ING kiest elke maand de Starter van de Maand. Dit zijn startende ondernemers die hun zakelijke rekening bij de ING hebben en zich onderscheiden in de markt. In de editie van september 2015 staat starter Floris Sanders in de spotlights. Hij is oprichter van Windowsketch, een innovatieve startup gevestigd in Oss en Amsterdam die winkeletalages transformeert tot dynamische reclamevensters door middel van technologie.

Volgens oprichter Sanders kunnen de vele, nu ongebruikte vierkante meters glas van winkeletalages beter benut worden. “Nu zijn winkeletalages heel statisch,” legt Sanders uit: “Door slimme digitale techniek in te zetten, kunnen we steeds andere advertenties laten zien. Advertenties die aansluiten op het tijdstip van de dag, weersomstandigheden, op de behoefte van de klant. Zoals dat nu ook al online gebeurt.”

WindowSketch

Het idee voor Windowsketch deed Sanders op in Londen waar hij bedrijfskunde studeerde. ”In een bar, Sketch genaamd, projecteerden ze op de muren. Dan zat je ineens in een aquarium, of tussen de aardbeien. Toen bedacht ik dat je dit ook met winkels kunt doen”, vertelt Sanders. Hij legt uit hoe winkeliers hun aanbiedingen kunnen aanpassen op hun voorraden: “Voor sluitingstijd kun je de versproducten met forse kortingen aanbieden.” Maar ook op basis van andere factoren: ”Als het buiten regent, adverteer je met paraplu’s en laarzen.” Die snelheid en de ruimte die de winkelier uitspaart, maakt het een aantrekkelijk systeem.

Advertentieruimte
Ook kunnen retailers hun merken nu advertentieplekken aanbieden, door speciale folie op ruiten te plakken waarop geprojecteerd kan worden. Sanders: “In plaats van een winkel vol te hangen met posters, kan een supermarkt nu tegen Heineken zeggen: adverteer maar.” En na sluitingstijd kan de winkelruit veranderen in een webshop. Met slimme techniek kan Windowsketch bovendien meten hoeveel mensen er naar de geprojecteerde advertentie kijken, hoe lang ze kijken en welk geslacht ze hebben. Dat is voor de adverteerder nuttige informatie waarmee hij snel kan inspelen. “Als er bijvoorbeeld veel mannen kijken, kan je de lippenstift-reclame beter vervangen voor die van een biermerk”, licht Sanders toe.

Momenteel zijn er vijf personen werkzaam bij Windowsketch, maar dat wordt snel meer, verwacht Sanders. Hij gaat in zee met de grotere retailers en denkt al aan zakendoen over de grens. “We beginnen in Nederland en België, maar we zijn ook al in gesprek om een agentschap in Zweden op te zetten”, besluit de ING starter van september.