Belgisch BNP Paribas Fortis opent lokale adviespunten

04 september 2015 Banken.nl

De grootste bank van België, BNP Paribas Fortis, gaat een test starten met een nieuw soort bankfilialen, ‘lokale adviespunten’ genaamd. Geen cash, geen automaten, alleen gespecialiseerd advies en klantenwerving. En dat iedere avond tot negen uur.

Iedere dag tot negen uur ’s avonds adviesafspraken maken met de bankier. Binnenkort kan het, met een test van BNP  Paribas Fortis in België. De grootste bank van België start binnenkort met het testen van een nieuw soort bankfilialen. Bij een zogenaamde ‘lokaal adviespunt’ kunnen klanten op flexibele openingstijden terecht voor gespecialiseerd advies. Ook gaat BNP Fortis zich vanuit de nieuwe kantoren inspannen om nieuwe klanten te werven.

Belgisch BNP Paribas Fortis opent lokale adviespunten

Nieuw concept
Het ‘lokaal adviespunt’ is een nieuw concept voor de Belgische bankensector. De opzet van de adviespunten is relatief eenvoudig – er komt weinig technologie bij kijken door het ontbreken van automaten en cash geld. In theorie bestaan de nieuwe soort bankkantoren uit een wachtruimte, een of twee adviesruimtes en een technische ruimte, gekoppeld aan een bestaand filiaal van de bank. BNPP Fortis geeft aan de nieuwe bankkantoren vooral te willen inzetten op ‘blinde vlekken in zijn netwerk’ op te vullen en nieuwe klanten aan te trekken. Naast het statutaire kantorennet wordt de test ook ingevoerd in het netwerk van zelfstandige kantoren van BNPP Fortis.

Concurrentie op advies
Advies vormt momenteel een van de belangrijkste concurrentiepijlers in de Belgische bankensector. BNPP Fortis is niet de enige die een nieuw soort advieskantoor opzet, ook rivaal KBC heeft onlangs een nieuw advies-bankkantoorconcept gelanceerd, genaamd Bamboo. KBC heeft daarnaast ook regionale adviescentra geopend, met openingstijden tot tien uur ’s avonds. Een andere Belgische speler, Belfius, stuurt zijn bankiers tegenwoordig op pad met een tablet, om klanten thuis van advies te voorzien. Ook onderzoekt Belfius momenteel of de inzet van Skype voordelen kan bieden voor hun bereikbaarheid. Tot slot is advies ook voor ING een belangrijke pijler in de dienstverlening op de Belgische markt.

Nieuws