ABN AMRO: Beacons maken smartphone-bezitter tot koning

18 augustus 2015 Banken.nl 4 min. leestijd

Vandaag op Banken.nl een column van Stevenie Roseboom van het ABN AMRO Innovation Centre over de opkomst van beacons.

Stel je het volgende voor. Je loopt een bankkantoor binnen en je telefoon trilt: een bericht van je bank met de voorspelde wachttijd. Om de tijd te doden doe je wat boodschappen. In de rij voor de kassa staan hoeft niet: een app op je telefoon rekent automatisch af wanneer je naar buiten loopt. Het is de wereld van beacons. En het lijkt erop dat we daar niet meer omheen kunnen.

Wat zijn beacons?

Beacons zijn kleine, draadloze apparaatjes die bluetooth-signalen uitzenden. Wanneer je met jouw smartphone in de buurt (tot zo’n 50 meter) van zo’n zendertje staat, kun je informatie op je telefoon ontvangen die door dit apparaat verzonden wordt. Beacons worden momenteel al veel ingezet in Amerika. Winkeliers gebruiken de technologie daar bijvoorbeeld om consumenten relevante aanbiedingen te versturen wanneer ze de winkel binnenlopen. Maar ook veel andere sectoren zien de mogelijkheden van beacons. Zo zorgen beacons er in de dienstverlening voor dat mensen begeleid en ontzorgd worden. Denk aan een museum waar je meer informatie toegestuurd krijgt over het kunstwerk waar je naast staat.

Beacons

Een terminal vol beacons

De logistieke sector heeft beacons inmiddels ook ontdekt. Schiphol heeft recent haar terminalgebouw voorzien van bijna tweeduizend beacons met het doel de digitale dienstverlening voor bezoekers te verbeteren. De apparaatjes kunnen gebruikt worden om de looproute naar een gate weer te geven of om de digitale boardingpass automatisch op je smartphone te vertonen bij het naderen van een incheckbalie. Ook in het havengebied kunnen beacons waarde toevoegen. Door containers te voorzien van beacons wordt voorkomen dat vervoersdocumenten ergens in de keten verkeerd worden ingevuld. Beacons versnellen zo het controleproces.

Offline cookies

Beacon-technologie levert data aan de verzender: hoe lang blijft een klant in jouw winkel? Bij welke afdeling staat hij stil? Hoe lang staat een klant in de rij? Gedrag en interesse worden gemeten. Beacons worden dan ook wel de cookies van de offline wereld genoemd. Helemaal waar is dat niet: om data te versturen of ontvangen is een dataverbinding nodig.

Zijn beacons dan gewoon weer een aanvulling op de grote berg data-verzamel toepassingen? Ik denk het niet. Volgens mij schuilt de kracht van beacons in het feit dat het geen eenrichtingsverkeer is. Zowel zender als ontvanger kunnen er profijt van hebben. Jij ontvangt relevante info op je telefoon en in ruil daarvoor verschaf je data. Jij bent in control: apps die beacon-signalen zoeken moeten jouw toestemming vragen om gebruik te mogen maken van Bluetooth en notificatie-functies. Daarnaast moet jij je Bluetooth inschakelen op je telefoon. Beacons zijn dus niet onzichtbaar en zijn hiermee anders dan passieve tracking-technologie.

Beacons en de bank

Ook in het Innovation Centre van ABN AMRO onderzoeken we de mogelijkheden van beacons. Ik denk dat we de dienstverlening naar onze klanten ermee kunnen verbeteren. Behalve een service-component in onze bankkantoren zijn er nog veel meer toepassingen mogelijk. Denk aan de mogelijkheid om met je smartphone te kunnen betalen. Die bankpas is binnenkort misschien helemaal niet meer nodig.

En meer bedrijven in de financiële sector hebben hun tanden gezet in de ontwikkeling van deze techniek. Zo lanceert Paypal binnenkort een app waarmee je ‘handsfree’ kunt betalen. Hiermee kun je door bepaalde winkels van tevoren toestemming te geven, zelfs betalen zonder je telefoon tevoorschijn te hoeven halen. Ook Google en Apple onderzoeken de mogelijkheden van het betalen met je smartphone via beacons.

Stevenie Roseboom - ABN AMRO

De gebruiker staat centraal

Beacons voorzien de gebruiker van informatie en kunnen ingezet worden om de gebruiksvriendelijkheid van (bijvoorbeeld) bankieren te vergroten. Dat klinkt fantastisch, maar wat voor online cookies geldt, geldt ook voor beacons: ze zijn alleen van toegevoegde waarde wanneer ze relevante informatie bieden. Daarom valt of staat het succes van beacon-toepassingen wat mij betreft daarom met het centraal zetten van de gebruiker. Zorg ervoor dat de gebruiker informatie op zijn telefoon ontvangt die aansluiten op zijn of haar behoeften. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat jouw beacon-app in de digitale prullenbak verdwijnt, de gebruiker zijn bluetooth uitschakelt en jij naar die data kunt fluiten.