Kwart wereldbevolking bankiert mobiel in 2019

12 augustus 2015 Banken.nl

KPMG voorspelt dat het aantal mobiel bankierengebruikers de komende vier jaar zal verdubbelen naar 1,8 miljard, meer dan 25% van de wereldbevolking. Dat doet het Big Four kantoor op basis van onderzoek dat in samenwerking met onderzoeksbureau UBS is uitgevoerd.

Uit KPMG’s recente onderzoeksrapport ‘Global Mobile Banking Report 2015’, op basis van surveydata van UBS Evidence Lab, blijkt dat het mobiele kanaal anno 2015 in zeer korte tijd het grootste bankkanaal in transactievolume is geworden. Maar de snelle opkomst lijkt nu gevolgd te worden door een periode van nog snellere groei.

Global mobile banking users

Aan het einde van 2014 maken volgens een analyse van KPMG wereldwijd 0,8 miljard mensen gebruik van mobiel bankieren. KPMG voorspelt dat dit aantal in 2017 rond de 1 miljard zal liggen, en in de twee jaar daarop zal exploderen. Voor 2019 verwacht KPMG een totaal van 1,8 miljard mensen die gebruik maken van mobiel bankieren, meer dan 25% van de totale wereldbevolking.

Regionale ontwikkelingen
Mobiel bankieren is anno 2015 al het grootste bankkanaal als gekeken wordt naar het transactievolume dat de verschillende kanalen verwerken. Opvallend genoeg is mobiel bankieren in de opkomende economieën veel sneller omarmt dan in ontwikkelde economieën zoals de Verenigde Staten (35%) en het Verenigd Koninkrijk (>30%). In China maakt reeds meer dan 60% van de bevolking gebruik van mobiel bankieren en ook in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Singapore, India en Brazilië ligt het penetratieniveau boven de 50%. En dat terwijl voor Europa het gemiddelde niveau op 38% ligt.

Mobile banking penetration by country

Actie ondernemen
Om de kansen te kunnen benutten die ontstaan door mobiel bankieren, zouden banken volgens KPMG moeten onderzoeken welke potentiele toegevoegde waarde zij kunnen bieden door hun mobiele apps uit te breiden met extra diensten. Als voorbeeld noemt het Big Four kantoor de persoonlijke ervaring die banken aan hun mobiel bankieromgevingen kunnen toevoegen door middel van virtuele klantenondersteuning via mobiele apparaten. Banken moeten hier echter wel voorzichtig mee zijn, volgens de onderzoekers, omdat bepaalde toegevoegde functies, zoals pop-up salespitches, de ‘device intimacy’ van klanten zouden kunnen schenden.

Verder raadt KPMG banken aan om te investeren in opkomende mobiel-gerelateerde technologieën, zoals wearables en virtual reality, om ook van deze innovaties te kunnen profiteren. Banken die geen duidelijke strategieën hebben voor hun mobiel bankieren activiteiten lopen volgens KPMG het risico om klanten te verliezen, en hun competitieve voordelen te verliezen. Klanten kijken namelijk steeds meer naar het aantal functies en mogelijkheden van de mobiele bankieren apps, bij het kiezen van een nieuwe bank.

Nieuws