Ook EU banken investeren in mobiel bankieren apps

09 juli 2015 Banken.nl

Caixabank, een Spaanse bank, scoort het hoogste op de functionaliteit van zijn mobiel bankieren app. De bank krijgt 86 van de 100 punten van internationaal onderzoeksbureau Forrester Research in zijn ‘2015 European Mobile Banking Functionality Review’. In totaal deden 13 grote Europese retailbanken aan het onderzoek mee en over het algemeen scoren zij allemaal goed.

Ieder jaar neemt Banken.nl de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken onder de loep. Uit de meest recente vergelijking eind 2014 bleek dat ABN AMRO beschikt over de meest uitgebreide app. Ook internationaal zijn banken flink aan het investeren in mobiele appfunctionaliteiten.

In zijn 2015 European Mobile Banking Functionality Review vergelijkt Forrester Research, een internationaal erkend onderzoeks- en adviesbureau, dertien Europese Retailbanken met elkaar op het gebied van mobiel bankieren. De apps van de banken werden onderworpen aan een evaluatie met meer van veertig beoordelingscriteria voor de functionaliteit van de applicatie. Er wordt onder andere gekeken naar accountbeheer, opties voor geld overmaken, integratie van een digitale portemonnee, en de aandacht die wordt besteed aan sales en marketing in en van de app.

CaixaBank - Bank Zachodni - mBank

Top 3
Bovenaan in de ranglijst van de onderzochte banken staat Caixabank. De Spaanse retailbank scoorde 86 punten van de 100. Ook Turkse branchegenoot Bank Zachodni WBK en mBank uit Polen scoorden hoog, vooral doordat deze twee banken betere begeleiding bieden tussen de verschillende bankkanalen, beter presteren in mobile cross-selling, en andere aanvullende diensten promoten in hun apps. “Banken in Spanje, Polen en Turkije slaan nieuwe bruggen voor next-generation mobiel bankieren”, schrijft Forrester onderzoeker Aurelie L’Hostis in haar blog. De andere banken die werden meegenomen in het Europese onderzoek zijn: Akbank, BBVA, BNP Paribas, Deutsche Postbank, Garanti, ING Bank, Intesa Sanpaolo, İşbank, Société Générale, en UniCredit.

Mobile banking apps

De meeste banken presteren goed op de belangrijkste onderdelen van het mobiel bankieren: inloggen, saldo checken, simpele geldovermakingen, en betalingen tussen individuen. “Maar er is ruimte voor verbetering”, aldus Forrester Research. Volgens het internationale onderzoeksbureau kunnen Europese banken hun klanten verder helpen met het geven van tips over geld management, door de self-service toepassingen op de mobiel te verbeteren, en door toegang te bieden tot menselijke hulp via chat of video. Ook zouden de Europese digital banking teams er goed aan doen om maatwerk te leveren in toepassingen en inhoud op basis van de specifieke situatie van een klant.

Lloyds
In een aanvullende mobiele diensten review vergelijkt Forrester Research de vijf grootste banken in de UK met elkaar. Lloyds Bank pakt dit jaar de leiding met 73 van de 100 punten, en verslaat daarmee de nummer 1 van vorig jaar, Barclays. De strijd ging tussen: Barclays, HSBC, Lloyds Bank, Nationwide Building Society en NatWest.

Nieuws