ING is snelstgroeiende internationale bankmerk

29 mei 2015 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De waarde van de merknaam ING is in 2014 met 18% gestegen naar $11,6 miljard. Daarmee is ING Bank het snelst groeiende bankmerk van alle internationale banken en is ING 7 plaatsen gestegen in de top 100 wereldwijd grootste merken. Dat blijkt uit de nieuwste versie van de BrandZ Top 100 van onderzoeksbureau Millward Brown en communicatiebureau WPP. Terwijl veel bankmerken juist minder waard zijn geworden in het afgelopen jaar, steeg ING van de 98e naar de 91e plek.

Sinds de eerste editie van de Brandz Top 100 Most Valuable Global Brands, uitgegeven in 2006 door onderzoeksbureau Millward Brown en communicatiebureau WPP, is de totale waarde van de internationale merken gestegen met 126% naar een gigantische $3,3 biljoen. De Top 100 van 2015 is de tiende editie van de ranking. Sinds de vorige editie is de totale merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken gestegen met 14%

Brandz Top 100 - Most Valuable Global Brands 2015

Top 10
Apple staat opnieuw bovenaan de lijst met een genoteerde waarde van bijna €247 miljard – een stijging van 67% ten opzichte van vorig jaar. Snelste groeier van 2015 is echter Facebook (#12) dat met een stijging van 99% zijn merkwaarde zo goed als verdubbelde naar een genoteerde waarde van $71,1 miljard. Google, de nummer 1 van vorig jaar, staat nu op de tweede plek met een waarde van €173,6 miljard. De rest van de top 5 wordt opgemaakt door Microsoft, IBM en nieuwkomer in de top 5 VISA. De nummer 5 van vorig jaar, McDonald’s, zakte af naar de 9e plaats.

ING en Shell
De enige Nederlandse merken met top 100 noteringen zijn Shell en ING. Shell staat halverwege de lijst op de 54e plaats met een merkwaarde van $18,9 miljard en daalde een plaats ten opzichte van vorig jaar. ING Bank staat op de 91e plaats. Het internationale bankmerk krijgt een waarde toegekend van $11,6 miljard – 18% meer dan vorig jaar. Daarmee is ING het snelst groeiende internationale bankmerk ten opzichte van vorig jaar en stijgt de Nederlandse bank zeven plaatsen in de ranking. En dat terwijl veel bankmerken juist zakten in de lijst en vaak hun merkwaarde zagen dalen ten opzichte van 2014.

Heineken valt net buiten de top 100 met een merkwaarde van $9,6 miljard. In de biermarkt heeft het Heineken-merk daarmee wel de meeste waarde na biergiganten Budweiser en Bud Light. Over het algemeen gezien blijven de Europese merken in de lijst achter bij de groei van Amerikaanse merken. Maar de Amerikanen kunnen op hun beurt niet tippen aan de merkwaardegroei van veel Chinese merken die de top 100 bestormen. E-commerce concern Alibaba is bijvoorbeeld een nieuwkomer in de top 100, en komt binnen op de 13e plaats! Daarmee plaats het Chinese merk zich direct een positie hoger dan Amerikaanse concurrent Amazon.