ING: Eén digitaal platform voor zakelijke klanten

28 mei 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

De toekomst van het bankwezen is digitaal. Steeds meer particuliere klanten bankieren via internet of mobiel. Waarom zou dit anders zijn voor zakelijke klanten? In mei heeft ING InsideBusiness geïntroduceerd, een digitaal platform dat klanten één centraal toegangspunt biedt voor alle producten en diensten van Commercial Banking, zoals betalingsverkeer en cashmanagement, handelsfinanciering en kredietverlening. Het platform verstrekt realtime informatie en rapportages op maat, en is vanaf elk mobiel apparaat 24 uur per dag/7 dagen per week toegankelijk.

Bij internationaal opererende ondernemingen gaan er dagelijks grote bedragen de grens over. Leveranciers en werknemers moeten worden betaald, internationale handel gefinancierd, vreemde-valutarisico's beheerd, en werkkapitalen nauw gevolgd. Een CFO op zakenreis die wil weten hoe zijn onderneming er op dat moment financieel voor staat, kan niet wachten tot hij volgende week weer op kantoor is. Hij heeft die informatie nu nodig.

ING Inside Business
In mei heeft ING een gebruikersvriendelijk digitaal platform voor zakelijke klanten geïntroduceerd, genaamd InsideBusiness, waarmee gebruikers 24 uur per dag, zeven dagen per week, toegang hebben tot een stijgend aantal zakelijke bankdiensten. Het platform kan vanaf elk apparaat worden gebruikt.

ING - InsideBusiness

Met InsideBusiness wil ING differentiëren naar klantervaring door middel van snellere innovaties om op de veranderende behoeften van klanten in te spelen. ING wil overal en altijd duidelijk en makkelijk bereikbaar zijn voor haar klanten.

Customer experience
Om te begrijpen hoe het komt dat de klantervaring met InsideBusiness aanmerkelijk beter wordt, is het belangrijk inzicht te hebben in hoe de technologie zich bij banken in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Zakelijke klanten hebben voor hun bankzaken altijd gebruik gemaakt van meerdere kanalen: persoonlijk contact met hun relatiemanager, callcentra, verschillende online applicaties, verschillende websites en op papier.

Dit was bij ING niet anders. Een zakelijke klant kan vreemde valutatransacties doen op het ene platform, handelsfinancieringen beheren via een andere applicatie en telefonisch een rekening openen. Soms gebruikte een zakelijke klant zelfs verschillende IT-systemen en wachtwoorden voor hetzelfde product, maar dat in verschillende landen werd aangeboden.

Zakelijke klanten willen echter overal waar ze zaken doen dezelfde gebruikerservaring hebben. InsideBusiness brengt alle kanalen, producten en diensten samen op één platform met één inlogscherm, waardoor klanten veel transacties zelf kunnen verrichten en waardoor ze in real time en in op maat gemaakte rapportages kritieke informatie krijgen die van invloed is op de financiële positie van hun ondernemingen.

InsideBusiness is op de markt gebracht met een beperkt aantal functies. Een geselecteerde groep klanten zal betalingsopdrachten in bulk kunnen volgen of opdrachten kunnen wijzigen, een rapport krijgen waarin de saldi van alle bankrekeningen van de verschillende dochterondernemingen van hun ondernemingen zijn vermeld, een compleet overzicht zien van al hun bilaterale leningen bij ING, vreemde valuta omwisselen tegen huidige marktkoersen, en mark-to-market rapportages krijgen over hun financiële markttransacties.

Geleidelijk aan zullen meer functies en functionaliteiten worden toegevoegd. Uiteindelijk zullen zakelijke klanten van ING al hun producten en diensten van ING Commercial Banking met de nieuwe app kunnen inzien en beheren.