Credit Suisse en de magie van digitalisering

19 mei 2015 Banken.nl

Bankiers van het Zwitserse Credit Suisse maakten tijdens de FinTech 2015 conferentie in Zurich kennis met hun nieuwe jonge concurrenten. Digitalisering en het gestegen kennisniveau van consumenten stellen start-ups buiten de financiële sector in staat om financiële diensten sneller, goedkoper, simpeler en sexyer aan te bieden dan banken. Credit Suisse topmannen Urs Rohner en Marco Abele nemen de ontwikkelingen serieus.

Ooit was het leveren van financiële diensten exclusief in handen van banken en andere traditionele financiële instellingen. Maar dit is anno 2015 niet meer het geval. Start-ups van buiten de sector bieden steeds vaker financiële diensten aan zonder dat zij in het bezit zijn van een bankvergunning. Via smartphones en sociale media stellen zij consumenten in staat geld over te maken, geld te lenen of uit te lenen, of informatie te verkrijgen van succesvolle investeerders over investeringsstrategieën. En dit is allemaal mogelijk gemaakt door digitalisering en een kennisgroei onder consumenten. De start-ups maken dankbaar gebruik van de ontwikkelingen die hen in staat stellen financiële diensten aan te bieden zonder dure hoofdkantoren en filialen in grote steden.

Credit Suisse

Banken onder druk
Met de snelle sexy diensten van de nieuwe spelers op de financiële dienstverleningsmarkt staan banken onder druk. “Klanten hebben de bank niet langer nodig”, stelt David Rowen, hoofd van technologietijdschrift Wired, tijdens de FinTech 2015 conferentie in Zurich. Zijn claim kan worden ondersteund door de indrukwekkende cijfers die FinTech-bedrijven laten zien. In 2014 verdrievoudigden de FinTech-investeringen naar €12 miljard, toont onderzoek van consultancybureau Accenture aan. Een ding is duidelijk voor Credit Suisse, partner van de conferentie: FinTech is meer dan een hobby voor ‘tech geeks’. Het verandert de regels in de traditionele bankensector.

Ook voorzitter van de Raad van Bestuur van Credit Suisse, Urs Rohner, ziet het belang van digitalisering voor de bankensector in. “Mijn kinderen zullen waarschijnlijk niet meer naar een bank gaan voor gewone zakelijke transacties”, aldus Rohner over de toekomst. Maar de digitalisering in de bankensector staat nog in de kinderschoenen, stelt de bestuursvoorzitter. Volgens hem zal de tijd uitwijzen welke benadering zal gaan overheersen. “We zijn er van overtuigd dat ons geïntegreerde model van Private en Investment Banking, samen met digitale dienstverlening, succesvol zal blijven.”

Marco Abele, Head of Digital Private Banking bij Credit Suisse, merkt al meer van de effecten van digitalisering. Hij heeft het gedrag van klanten drastisch zien veranderen in zeer korte tijd sinds de opkomst van de smartphone. Klanten beschikken over meer informatie dan ooit en technologie en transparantie stelt hen in staat in zeer korte tijd betekenisvolle vergelijkingen te maken. Volgens hem is digitale kracht gecombineerd met een mensgerichte benadering de sleutel tot banksucces in de komende jaren.

Om te ontdekken wat klanten willen overweegt Credit Suisse verschillende opties, stelt Rohner. De bank gaat steeds vaker het gesprek aan met innovatieve start-ups zowel buiten als in de financiële sector. Zo kan een vervelende concurrent plots een waardevolle partner blijken.

"Private Banking Switzerland" App
Credit Suisse introduceerde tijdens de FinTech 2015 conferentie een nieuwe app. De ‘digitale bank ervaring’ die de app biedt, is in nauwe samenwerking met klanten ontwikkelt en levert een volledig overzicht van rekeningen, beveiligde rekeningen, aandelenportfolio’s en betalings- en zekerhedentransacties. Dezelfde app werd eerder al in Azië ontwikkeld. De structuur van de startpagina kan volledig naar wens worden aangepast. De klant kan digitale documenten opvragen. Ook bevat de app een handige betaling-assistent en tools voor het maken van portfolio-analyses en voor handel in financiële producten.

De app is sinds begin april beschikbaar in Zwitserland voor Android en Apple IPhone en IPad.

Nieuws

Meer nieuws over