Rabo lanceert betalen met je smartphone bij de kassa

12 februari 2015 Banken.nl

Als eerste bank in Nederland lanceert Rabobank de mogelijkheid voor haar klanten om via een NFC-chip op de smartphone te betalen bij de kassa. Het is een vorm van contactloos betalen, maar dan is de bankpas niet meer nodig. Ook ABN AMRO en ING zijn bezig met de ontwikkeling van deze mogelijkheid voor hun klanten. Mobiel betalen is vooralsnog alleen beschikbaar voor Rabo klanten met een Samsung Galaxy S4 en Samsung Note 3.

Betalen met de Rabo Wallet

Mobiel betalen met de Rabo Wallet werkt hetzelfde als contactloos betalen met de pas; de klant houdt de telefoon tegen de betaalautomaat, waarna het verschuldigde bedrag direct van de bankrekening wordt afgeschreven. Indien de klant het wenst, is het niet nodig een pincode in te toetsen voor aankopen onder de €25. Komt het totaal aan betalingen zonder pincode boven de €50, dan wordt automatisch een pincode gevraagd. Voor bedragen boven de €25 of als de klant het voor iedere betaling wenst, is een pincode vereist. Het verschil met de pas is dat de klant deze code vooraf op zijn toestel kan intoetsen om de snelheid van contactloos betalen te behouden.

Jeroen Verrijdt, directeur Betalen en Sparen bij de Rabobank: ‘Klanten willen steeds meer toepassingen op hun mobiele telefoon. Mobiel bankieren is de afgelopen jaren al enorm populair geworden en betalen met de mobiel is daarop een logisch vervolg. Met de Rabo Wallet zet de Rabobank een eerste stap in een nieuwe manier van betalen. Het is je portemonnee in je telefoon.’ 

Meer functies

Betalen is niet de enige functionaliteit binnen de Rabo Wallet. De klant kan klantenkaarten of lidmaatschapskaarten inscannen en ook is het actuele saldo te zien. “Op termijn komen daar meer toepassingen bij. Het is een product in ontwikkeling waarop verdere innovatie volop mogelijk is. Denk aan de mogelijkheid om parkeergeld te betalen vanuit de app.”
In eerste instantie is de Rabo Wallet alleen geschikt voor twee toestellen van Samsung (Samsung Galaxy S4 en Samsung Note 3); de Rabobank verwacht later voor meer toestellen een app beschikbaar te hebben.

“De Rabobank realiseert zich dat niet alle klanten direct gebruik kunnen maken van de Rabo Wallet”, aldus Jeroen Verrijdt. “Toch brengen we de digitale portemonnee nu op de markt, omdat we ervan overtuigd zijn dat mobiel betalen de toekomst is. We beginnen met deze twee populaire toestellen en breiden de wallet zo snel mogelijk uit tot een volwaardige digitale portemonnee voor zoveel mogelijk van onze klanten.”

Voor retailers betekent de Rabo Wallet naast het snel, makkelijk en veilig ontvangen van betalingen aan de kassa, een extra platform om in contact te komen met de consument. Zo kunnen aanbiedingen en kortingen worden verspreid onder consumenten, waarna de consument op basis van locatievoorzieningen aanbiedingen uit de gewenste omgeving kan inzien. Doordat met de Rabo Wallet contactloos kan worden betaald, betekent dit minder wachtrijen aan de kassa.

Nieuws

Meer nieuws over