NVB pleit bij AFM voor uitzondering op provisieverbod

19 januari 2015 Banken.nl

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) pleit bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor een tussenvorm van advisering ‘advies light’ om zo de toegankelijkheid van advies te waarborgen. Volgens banken is er behoefte aan een vorm van onbetaald en niet zwaar gereguleerd advies - tussen echt advies (met bijbehorende dossiervorming) aan de ene kant en ‘execution only’ aan de andere kant van het spectrum.

Advies light

Banken pleiten bij de AFM voor een uitzondering op het provisieverbod en de adviesregels."In het licht van de druk op de toegankelijkheid van advies (vanwege de neiging van kanten om af te zien van advies in verband met de kosten en ook vanwege voorzichtigheid bij aanbieders, omdat bij advies aan een veelheid van eisen moet worden voldaan) is er behoefte aan een vorm van onbetaald en niet zwaar gereguleerd ‘advies light’ — tussen echt advies (met bijbehorende dossiervorming) aan de ene kant en ‘execution only’ aan de andere kant van het spectrum. Dit zou de banken meer mogelijkheden geven om klanten proactief te informeren. Het zou goed zijn wanneer de AFM zich uitspreekt over haar (toezichtrechtelijke) ondersteuning van de ontwikkeling van ‘advies light’ zonder tussenvormen als advies te beoordelen", aldus de NVB.

NVB pleit bij AFM voor uitzondering op provisieverbod

Adfiz: Niet de oplossing 

In een reactie laat Adfiz weten dat de toegankelijkheid van advies een belangrijk vraagstuk is, maar dat toestemming van de toezichthouder om niet-passend te adviseren niet de oplossing is. "Feitelijk betekent het “gratis advies-light” van de banken namelijk dat de klant toch weer via het product betaalt voor de verkoopactiviteiten van de bank en helemaal geen echt advies meer krijgt", aldus de branchevereniging van onafhankelijke financiële intermediairs in Nederland.

"De banken zeggen te worstelen met de dossiervorming van advies. Advies moet aantoonbaar passend zijn. Dat de banken hier een probleem mee hebben en de eis van passendheid van tafel willen zegt veel. Het doet sterk vermoeden dat de banken moeite hebben de klant te overtuigen dat hij apart moet betalen voor hun verkoopgesprek".

Adfiz roept de banken op om hun aandacht te steken in het maken van top-producten. En om gezamenlijk  de toegankelijkheid van advies te waarborgen, in plaats van de toegankelijkheid van verkoop.

Nieuws

Meer nieuws over