ING: Nederlanders geven minste uit aan kerstcadeaus

28 november 2014 Banken.nl

ING heeft in een Europees onderzoek, uitgevoerd door Ipsos, de uitgaven van consumenten onderzocht ten aanzien van hun Kerst en Oud & Nieuw inkopen. Nederland staat onderaan de lijst (#12) met een gemiddelde kerstuitgaven van €25. Ter vergelijking, in de UK wordt gemiddeld maar liefst €440 uitgegeven. Verder blijkt dat Nederlanders niet geneigd zijn dit jaar meer geld uit te geven aan kerstcadeaus.

Europese Kerstuitgaven

Kerst en Oud en Nieuw laten nog even op zich wachten, maar Nederland kan zich weer opmaken voor een feestelijk december, met Sinterklaas alweer in aantocht. Voor Nederlanders is Sinterklaas dé feestdag bij uitstek, zeker als het gaat om uitgaven aan cadeaus voor vrienden en familie. Kerst staat in Nederland van nature op een lager pitje, zeker als we kijken naar de uitgaven aan kerscadeaus van Nederlanders. Dit beeld wordt bevestigd in onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos dat recentelijk, in opdracht van ING, de Europese en Nederlandse uitgaven aan kerstcadeaus onder de loep nam. Voor het onderzoek* werden in totaal 13 landen onderzocht, met zo’n 1.000 respondenten per land.

Nederlanders laagste uitgaven

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Nederlanders, vergeleken met de overige Europese landen, dit jaar het laagste gemiddelde bedrag uitgeven aan kerstcadeaus. Ons land staat dan ook onderaan de ranglijst, met een gemiddelde uitgave van €25. Ter vergelijking, Britse consumenten geven gemiddeld meer dan 17 keer zoveel geld uit voor hun kerstinkopen – zo’n €440. De gemiddelde uitgaven binnen de onderzochte Europese landen ligt op €200.

Uitgaven tijdens kerst per land

Hand op de knip

Het onderzoek keek verder ook naar de intentie van consumenten om dit jaar meer uit te geven dan vorig jaar. Wat blijkt? Nederlanders hebben ook hier het laagste percentage – slechts 5% van de Nederlandse consumenten is van plan om dit jaar meer geld uit te geven aan Kerst dan vorig jaar. Ter vergelijking, in Roemenië was maar liefst 26% van de respondenten van plan om meer uit te geven dan vorig jaar, gevolgd door de UK en Polen (beiden met 18%).

Wie geeft er voor kerst meer uit dan vorig jaar

* Het ‘ING International Survey’ heeft als doel een beter begrip te krijgen over hoe retailconsumenten – en potentiële klanten – van ING wereldwijd geld uitgeven, sparen, investeren en hoe zij over geld

Nieuws

Meer nieuws over