Seeds: Bouwstenen voor een crowdfunding campagne

25 november 2014 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Steeds meer ondernemers omarmen crowdfunding als een manier om hun dromen te realiseren. Maar uit welke bouwstenen bestaat een goede crowdfunding campagne? In onderstaande blog geeft Arthur van de Graaf, algemeen directeur van crowdfundingplatform Seeds, antwoord op deze vraag. 

Niet alleen voor het geld

De kracht van deze financieringsvorm is dat investeerders zich daadwerkelijk betrokken voelen bij de onderneming, haar ondernemers en het doel van de onderneming. Hierbij draait het dus niet alleen om geld. Het komt er voor de ondernemer vooral op aan een groep mensen om zich heen te verzamelen die echt geloven in hem en zijn concept, product of dienst.

Steen in de vijver
Het succes van crowdfunding valt of staat met de manier waarop een ondernemer hieraan invulling geeft. Hierbij speelt de campagne een grote rol. De eerste stap is concreet maken wat je naar de markt wilt brengen, waaraan ontleent dit product of dienst zijn bestaansrecht en waarom is dit onderscheidend. Waarom zou iemand hierin willen investeren? Hoe meer redenen er zijn, hoe beter. De volgende stap is te bepalen wie hiervan het gezicht is en als boegbeeld kan fungeren. Ook moet de ondernemer proberen in te schatten hoeveel mensen hij kan bereiken via zijn eigen netwerk, social media en traditionele media. Het draait hierbij allemaal om de spreekwoordelijke ‘steen in de vijver’: Kunnen anderen als ambassadeur fungeren en jouw boodschap doorvertellen aan hun netwerk zodat de boodschap viraal wordt en zich als een olievlek verspreidt?

ABN AMRO zoekt ITers

Fun- en gunfactor
Uit welke bouwstenen bestaat een goede campagne? In een communicatieplan zet de ondernemer uiteen welke communicatiemiddelen hij wil inzetten en wanneer hij wat gaat communiceren. Een goed visitekaartje is een korte, maar krachtige film, die online kan worden gedeeld en waarin de ondernemer vertelt wie hij is, wat zijn drijfveren en plannen zijn en waarom het goed is hierin te investeren. Het is hierbij vooral belangrijk dat hij afsluit met een concrete vraag over wat hij nodig heeft. Daarna moet de ondernemer de boer op. Door te bellen en mailen naar mensen in zijn netwerk, nieuwsbrieven te sturen en te communiceren via social media. Zodra verschillende investeerders zich bereid tonen zich aan het project te verbinden, kun je ook traditionele media – een lokale klant, een vakblad of radio en tv – inzetten. Dat moet je pas doen als er geld op de teller staat, anders zal niemand willen investeren. De eerste groep mensen die je wilt bereiken, is je eigen netwerk: vrienden, familie en collega’s. Deze bereik je door hen persoonlijk te benaderen. Vervolgens kun je de focus verleggen naar social media om je reikwijdte te verbreden. Als deze basis is gelegd, kan dit worden aangevuld met traditionele media. De ervaring leert dat de meest succesvolle crowdfunding-projecten een sterk verhaal hebben. Projecten die echt onderscheidend zijn en waarin zowel een ‘fun’- als een ‘gunfactor’ zit. Dan gaat het om mensen die een ondernemer succes gunnen op basis van zijn drijfveren.

Na je campagne
Als het doelbedrag binnen is, stopt de campagne niet. Integendeel, je moet voortdurend blijven communiceren en je achterban op de hoogte houden. Dit betekent dat je niet alleen successen, maar ook tegenslagen deelt. Je kunt je investeerders alleen betrokken houden als je een realistisch beeld geeft, zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Hier hoort goed en soms ook slecht nieuws bij. Het gaat tenslotte om een investering die risicovol is. Tussen 20 en 30 procent van de projecten strandt voortijdig of er wordt onvoldoende geld opgehaald. Bij SEEDS stellen we als voorwaarde dat ondernemers het bedrag ophalen dat zij nodig hebben. Als dit niet lukt, krijgen de investeerders hun geld terug. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat dit van tevoren goed is geregeld.

Ocean Clean-up
De aandacht voor crowdfunding groeit sterk, zowel onder ondernemers als banken en toezichthouders. Succesvolle projecten tonen aan dat het werkt en hierdoor neemt het geloof in crowdfunding toe. Het is belangrijk dat ondernemers weten dat zij een relatie aangaan met investeerders. Een goed voorbeeld is de campagne The Ocean Clean-up van de 20-jarige ondernemer en uitvinder Boyan Slat. Hij bedacht een manier voor het verzamelen van plastic afval in de oceaan. Tijdens deze campagne is met hulp van SEEDS 2,2 miljoen euro opgehaald onder ruim 38.000 investeerders. Met al deze mensen moet hij wel communiceren. Boyan wil een duidelijke boodschap uitdragen en zijn investeerders fungeren hierbij als ambassadeurs. Bedenk dus van tevoren wat de toegevoegde waarde en urgentie is een project en welke doelgroep je hiermee wilt bereiken.