De Lage Landen: Waarde in opgebruikte vrachtwagens

08 juli 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

“Onze trailers werden voorheen nog jarenlang gebruikt in opkomende markten zoals Rusland en Afrika. Tegenwoordig eindigen deze oude trailers steeds sneller langs de kant van de weg of op de schroot. De landen hebben namelijk in toenemende mate de mogelijkheid en middelen om nieuwe producten aan te schaffen. Dat betekent dat we een oplossing moesten zoeken voor onze gebruikte trailers. Zowel in lokale als exportmarkten. Voor ons was het dus zaak om andere vormen van hergebruik te vinden die ook toepaspaar zijn op de lokale markten. Die zoektocht heeft geleid tot twee nieuwe producten”, vertelt Harald Vorbrink, Senior Account Manager van Schmitz Cargobull Finance, financieringsmaatschappij en joint venture tussen De Lage Landen en Schmitz Cargobull.

Refurbishen

“Het eerste product is het refurbishen en verhuren (contract hire) van gebruikte trailers, inclusief een reparatie- en onderhoudscontract. De insteek is dat de refurbished trailer de look en feel krijgt van een jong gebruikte trailer. Dit is een uitkomst voor bedrijven die zoeken naar flexibele oplossingen. De refurbished trailer is alleen beschikbaar met een financieringsoplossing en wordt dus niet los verkocht. Daarmee houden wij grip op onze trailers.”

De lage landen - Waarde in vrachtwagens

Recycling

“Ons tweede product is het recyclen van gebruikte trailers. En daarmee dus het hergebruiken van grondstoffen, zoals metaal en aluminium, voor de productie van nieuwe trailers. Op deze manier is er sprake van een volledig gesloten kringloop aan grondstoffen. Daarmee nemen wij actief volume terug uit de markt. Hierdoor gaat de kwaliteit van de gemiddelde trailer in de markt omhoog. En zo creëren we de mogelijkheid tot de verkoop van nieuwe trailers.”

Veranderde denkwijze

“Samen met het team van De Lage Landen als strategische partner hebben wij de levenscyclus van ons product geanalyseerd, nieuwe proposities ontwikkeld en tijdens deze reis op een andere manier leren kijken naar ons product. Waar aanvankelijk gedacht werd in problemen, denken we nu in oplossingen. Daarmee bieden we onze klanten meer keuze in de producten en diensten die ze van ons afnemen.”