Gamification kan effectiviteit thuiswerken verder bevorderen

12 mei 2020 Banken.nl 2 min. leestijd

Online samenwerken en thuiswerken horen bij elkaar. Op 10 maart was ABN AMRO de eerste Nederlandse bank die het personeel in twee segmenten verdeelde. Een team dat thuis werkt en een team dat op kantoor werkt. Inmiddels hebben alle banken op basis van de overheidsmaatregelen hun werkwijzen aangepast. Zo ervaren ze nu al een aantal weken dat online samenwerken makkelijker gaat dan wellicht verwacht, onder invloed van de coronacrisis.

Het CBS deed divers onderzoek naar thuiswerken. Daaruit blijkt dat 40% van de werkenden ook voor Covid-19 al regelmatig thuiswerkte. Van de thuiswerkers blijkt ongeveer 75 % hoogopgeleid. Grote kans dus dat veel bancair professionals ook in groten getale thuiswerken. De verwachting is dat dat nog wel een tijdje zo blijft, in elk geval meer dan voor de coronacrisis. Enerzijds omdat corona niet voorbij is en anderzijds omdat men nu ‘gedwongen’ ervaart dat minder ver en minder vaak reizen eigenlijk heel goed kan. 

Wat niemand zeker weet is hoe de komende periode zich exact ontwikkelt. Velen zien echter wel een kans om gebruik te maken van deze verandering. Andere manieren van samenwerken stimuleren kan nu bij uitstek. Denk bijvoorbeeld aan het vormgeven van duurzaamheidsdoelstellingen door minder te reizen met auto of vliegtuig en meer virtueel samen te werken. Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen. Want hoe behouden bedrijven online het overzicht en hoe blijven collega’s in verbinding met elkaar?

Gamificatie biedt een originele en toegankelijke manier om werknemers met bepaalde vernieuwingen kennis te laten maken. House of Performance ontwikkelde de Carbon Neutral Game, waarmee men kan testen hoeveel invloed thuiswerken en minder reizen heeft op hun CO2-uitstoot. The Cue, een afgeleide van het adviesbureau, ontwikkelde de game Smart Collaborators - Working from home, waarin teams effectiever online leren samenwerken met Office 365. 

Werknemers leren in deze game veel over hoe zij online het meest uit hun dag kunnen halen en hoe ze goed in contact blijven met elkaar. Op een laagdrempelige manier leren ze allerlei details kennen van Office 365, waaronder het momenteel veel gebruikte Microsoft Teams. Volgens The Cue levert de game een prestatieverbetering van 42% op met betrekking tot online samenwerken. In de game zit een competitie-element die voor veel energie kan zorgen. Gelijk aan ‘gewone’ games kunnen gebruikers punten verdienen, badges verzamelen en progressie maken. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich momenteel gratis inschrijven voor deze game.