Mobile broker BUX start met Tikkie als betaalmethode

02 april 2020 Banken.nl 4 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Klanten van de mobile broker BUX Zero kunnen voortaan Tikkie gebruiken als betaalmethode om geld op hun account te storten. Daarmee is BUX de eerste broker die deze betaalwijze aanbiedt. Voor Tikkie betekent de samenwerking de eerste integratie met een fintech-onderneming. Net als een gewone terugbetaling van Tikkie duurt het overmaken van geld enkele seconden, waardoor beleggers snel kunnen starten of in kunnen spelen op koerswijzigingen.

Gemiddeld genomen beleggen jongeren minder vaak dan ouderen. Beleggen wordt nog wel eens gezien als complex en ontoegankelijk, maar volgens BUX-oprichter Nick Bortot zal beleggen voor veel jongeren waarschijnlijk de enige rendabele manier zijn om een goede financiële toekomst op te bouwen. Zoals de vlag er nu bij hangt levert gewoon sparen immers niets op en zal vergrijzing in elk geval in Europa zorgen voor extra druk op de pensioenvoorzieningen. Speciaal voor de jongere generatie startte hij BUX Zero, waar gebruikers commissievrij kunnen beleggen.  

Geld storten in enkele seconden

Veel consumenten – of ze nu jong of oud zijn – zullen wellicht het voornemen herkennen om te gaan beleggen, zeker als de beurs opeens heel volatiel wordt. Zoals in de afgelopen maand bijvoorbeeld. Ze willen dan graag snel kunnen instappen, maar voordat iemand daadwerkelijk geld in aandelen kan stoppen zijn vaak alweer enkele dagen verstreken. Dat kan twee vervelende gevolgen hebben: voor de consument kan een geschikt instapmoment vervlogen zijn en de broker ziet wellicht een klant vervliegen, omdat die zijn aandacht alweer verloren heeft. 

In gesprek met Banken.nl onlangs merkte Bortot op dat men zich kan afvragen waarom niet veel meer Europese jongeren beleggen. “Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig: er waren destijds geen bedrijven die zich puur richten op de jonge generatie. Het goed bedienen van jongeren vraagt namelijk echt om een andere aanpak. Zowel qua product, qua communicatie als qua merk.” En inderdaad, BUX Zero heeft een soepel aanmeldtraject, een simpele interface in de goede zin van het woord en een stel vlotte copywriters in dienst. Exact wat men verwacht bij het woord 'fintech'. In minder dan een kwartier tijd kan iemand volledig in bedrijf zijn, inclusief paspoortcheck en een eerste storting op het account.

Die eerste storting kan sinds vandaag via Tikkie, wat de doorlooptijd terugbrengt tot enkele seconden en dat is precies wat mensen die beleggen willen. Hoewel de wegen van de beurs ondoorgrondelijk zijn kan de ‘fear of missing out’ heel sterk zijn en juist dan kan het heel frustrerend zijn om enkele uren of zelfs een dag te wachten op een storting. ”Dankzij deze samenwerking combineren we het beste van Tikkie met het beste van BUX: Een snelle en betrouwbare betaalmethode en een geweldige beleggingservaring”, aldus Bortot.

Eerste fintech-integratie

Tikkie startte als terugbetaaldienst van ABN AMRO en dat bleek een schot in de roos. Andere banken volgden, maar het woord ‘Tikkie’ was al ingeburgerd waardoor ook ING- of Rabo-betaalverzoeken door consumenten vaak simpelweg met ‘een Tikkie’ worden aangeduid. Dit verschijnsel wordt ook wel merkverwatering genoemd, waarbij een merknaam synoniem wordt voor een soortnaam. Enkele bekende voorbeelden van dit verschijnsel zijn luxaflex, aspirine of jacuzzi. 

Tikkie werkt al langere tijd samen met bedrijven, maar de integratie met BUX Zero is eerste integratie met een fintech-partij. “Wij zijn bijzonder trots op de samenwerking met BUX. Het laat zien dat het gemak en de beleving die de ruim 6 miljoen Tikkie-gebruikers van ons gewend zijn ook de beleving op platforms zoals BUX Zero kunnen verbeteren”, zegt Moreno Kensmil, Head of Marketing bij Tikkie. “We kijken er dan ook naar uit om onze API-integraties op nog veel meer platforms aan te bieden in de toekomst. Op dit moment maakt al een groot deel van onze 10.000 zakelijke klanten gebruik van de API. Wij hopen met de release van onze vernieuwde API hier de aankomende tijd verder in te groeien.”