Rabobank lanceert onder PSD2 meteen nieuwe betaaldienst Safe2Pay

21 februari 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met de nieuwe betaaldienst Safe2Pay van Rabobank kunnen consumenten met een geruster hart online op koopjesjacht gaan. Safe2Pay dient als een soort neutrale zone tussen de koper en de verkoper bij online transacties, bijvoorbeeld via Marktplaats. Geld dat van eigenaar wisselt, komt daarbij eerst op een neutrale tussenrekening te staan. Een smart contract handelt de transactie verder af.

De inkt van de handtekeningen onder de implementatie van PSD2 is nog niet droog of Rabobank is één van de partijen die er meteen gretig gebruik van maakt. Samen met fintech-bedrijf GoCredible lanceert de bank betaaldienst Safe2Pay. De toepassing moet kopers en verkopers die online handelen meer vertrouwen geven, door het gebruik van een neutrale tussenrekening en ‘smart contracts’ waarin de betaalvoorwaarden tussen kopers en verkopers staan vastgelegd.

Neutrale tussenrekening

Het is een immer aanwezige vrees om online iets te kopen, geld over te maken en vervolgens elke dag opnieuw de koerier je huis voorbij te zien rijden. Weer geen pakketje. Die vrees wil Safe2Pay wegnemen. Maar hoe werkt Safe2Pay? Safe2Pay plaatst zich tussen koper en verkoper in en voorziet daarmee beide partijen van zekerheid. Het verschuldigde bedrag komt op een neutrale en tijdelijke tussenrekening. Het vindt zijn weg naar de verkoper als de koper aangeeft de bestelling te hebben ontvangen. Aan de andere kant weet de verkoper ook dat het geld al ‘in bewaring’ is en er dus geen vrees meer hoeft te zijn iets op te sturen en er nooit geld voor te ontvangen.

Rabobank lanceert onder PSD2 meteen nieuwe betaaldienst Safe2Pay

Via een API (application programming interface) kunnen bedrijven hun eigen systemen koppelen met de systemen van Safe2Pay. “De smart contracts constructie zorgt voor minder financieel risico als er niet betaald of geleverd wordt”, aldus de bank. “Ook is Rabo Safe2Pay in veel gevallen voordeliger dan bijvoorbeeld betalen met creditcard of achteraf betalen met AfterPay. Dat biedt een nieuw perspectief voor bedrijven die overwegen producten met een hoge waarde online te gaan verkopen.”

Psychologisch aspect

In essentie is het psychologische aspect van Safe2Pay misschien nog wel krachtiger dan het systeem zelf. Immers, wie kwaad in de zin heeft zal niet zo snel gebruikmaken van een dienst waarbij de kans tot oplichting tot een minimum gereduceerd wordt. Dat leidt er automatisch toe dat het type gebruiker dat zich hoogstwaarschijnlijk gaat bedienen van Safe2Pay toch al van de meer eerlijke soort is.