ABN AMRO-startup Franx helpt mkb'ers bij internationale betalingen

17 januari 2018 Banken.nl 6 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Franx, een nieuwe fintech-startup van ABN AMRO, biedt internationaal opererende mkb’ers de mogelijkheid een multi-valutarekening te openen. Hiermee is het mogelijk vanaf één enkele rekening geld over te maken en te ontvangen in maar liefst 26 verschillende valuta’s. Ook biedt het online platform ondernemers de mogelijkheid zelf hun valutarisico af te dekken.

In Nederland bevinden zich zo’n 50.000 mkb-ondernemingen die zakendoen in landen waar met een vreemde valuta wordt betaald. Dit zorgt vaak voor veel extra administratielast aangezien er voor iedere vreemde valuta een aparte rekening moet worden geopend. Bovendien levert het werken met meerdere vreemde valuta een verhoogd valutarisico op. Franx, een nieuwe fintech-startup van ABN AMRO, moet nu uitkomst bieden voor internationaal opererende mkb’ers die hiermee te maken hebben.

Franx is een nieuw digitaal platform voor valutatransacties en internationaal betalingsverkeer dat ondernemers de mogelijkheid biedt om vanaf één multi-valutarekening in 26 valuta’s internationale betalingen te doen en te ontvangen. “Franx is uniek in het aanbieden van één IBAN-rekening, waarop zij alle valuta’s kunnen ontvangen en betalen. Alle inkomende en uitgaande betalingen lopen daarmee overzichtelijk via één rekening. Franx heeft één digitaal platform voor hun transacties en betalingen waarbij de MKB-ondernemer zélf aan de knoppen zit”, aldus een woordvoerder van de startup. Franx is technisch zo opgebouwd dat het kan koppelen met de reeds bij klanten aanwezige financiële systemen en API’s.

Hatim Chebti, Algemeen Directeur van Franx, legt uit hoe Franx inspeelt op een veelvoorkomende behoefte onder mkb’ers: “Uit marktonderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de ondernemers zélf de regie via een digitaal platform wil hebben, met daarbij zo min mogelijk administratieve rompslomp en persoonlijke dienstverlening wanneer nodig.” Franx maakt daarbij handig gebruik van de laatste technologische mogelijkheden: “Doordat we onze dienstverlening volledig hebben gedigitaliseerd, kunnen ondernemers snel, gemakkelijk en kostenefficiënt werken”, aldus Chebti.

Nieuwe ABN AMRO-startup Franx helpt mkb'ers bij internationale betalingen

Valutarisico

Wat ook een belangrijk onderdeel is van het platform, is de mogelijkheid zelf te zorgen voor een afdekking van het valutarisico. Zo’n risico treedt vaak op bij internationale betalingen in vreemde valuta. Renterisico duidt op het risico dat de ondernemingsresultaten van en bedrijf veranderen onder invloed van schommelende rentestanden. Hierbij kan nog onderscheid worden gemaakt tussen primair en secundair risico. Het primaire risico verwijst naar het ondervinden van nadeel als gevolg van een rentestijging, terwijl het secundair risico optreedt wanneer er niet kan worden geprofiteerd van rentedalingen.

Internationaal opererende ondernemers kunnen ervoor kiezen dergelijke risico’s af te dekken, bijvoorbeeld door vooraf een gefixeerde koers overeen te komen voor een transactie die in de toekomst zal plaatsvinden. Het Franx-platform biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om dergelijke risicoafdekking online zelf eenvoudig te regelen.

Transparant

Tegenover Emerce geeft mede-CEO Ronald Lokkers aan dat Franx zijn gebruikers volledige openheid biedt ten aanzien van de kosten die zijn verbonden aan het gebruik van de tool: “We zijn heel transparant over de prijs. Zo laten we alle interbancaire tarieven zien en de spread die we in rekening brengen”. Chebti vult aan: “Het is altijd helder wat je betaalt aan betaalverkeer en valutawissel.” Alle informatie is daarbij volgens de twee overzichtelijk verzameld in een live totaaloverzicht, zichtbaar op één online dashboard.

50.000 potentiële Nederlandse klanten

In eerste instantie is Franx primair gericht op Nederlandse bedrijven – en dan in het bijzonder ondernemingen met een omzet tot zo’n €250 miljoen –  maar Chebti spreekt de ambitie uit om snel door te groeien naar andere Europese landen: “Ons concept kan eenvoudig worden opgeschaald om een verdere uitrol in Europa mogelijk te maken.” Tegenover het FD geeft Chebti aan waar hij zoal groeimogelijkheden ziet: “Denk ook aan België, waar bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen veel internationaal zaken wordt gedaan, of Duitsland.”

Hier voegt hij echter onmiddellijk aan toe dat eerst de binnenlandse markt nog moet worden veroverd: “Het is onze ambitie de grootste fintech van Nederland te worden op het gebied van internationaal betalingsverkeer.” Met ongeveer 50.000 Nederlandse mkb-ondernemingen ziet Chebti een aanzienlijke potentiële binnenlandse doelgroep met behulp waarvan deze ambitie zou kunnen worden waargemaakt

Vincent Goedegebuure, Head of Global Markets bij ABN AMRO, geeft tegenover het FD aan er niet bang voor te zijn dat het succes van Franx ten koste van ABN AMRO zelf zal gaan: “Franx richt zich met name op partijen die niet bij ABN AMRO bankieren. Deze klanten willen zelf transacties doen en zijn op zoek naar eenvoud en snelheid. Franx gaat bijvoorbeeld geen advies geven of andere aanvullende diensten leveren. Daar is de bank voor.”

Derde startup

Het afgelopen jaar is het Franx-platform in een gedeeld kantoorpand in Amsterdam-Zuidoost – los van moederbedrijf ABN AMRO – opgebouwd door Chebti en zijn collega’s. Goedegebuure in het FD: “Als je een idee tot wasdom wilt brengen, gaat dat het best in een start-upomgeving. Daar heb je focus, ben je sneller en wendbaarder, maar kun je toch gebruikmaken van de kennis en kunde van de bank.” De relatieve onafhankelijkheid van de fintech-startup, die momenteel werk biedt aan zo’n 25 professionals, wordt onderstreept door de status van aparte b.v. die Franx geniet. Bovendien heeft het bedrijf zelf licenties bij de DNB en AFM en beschikt het over een eigen IT-infrastructuur.

Franx is alweer de derde Fintech die ABN AMRO lanceert binnen een halfjaar. Eerder kwam de grootbank al met de online financieringsdienst New10 en vermogens- en beleggingsplatform Prospery. “ABN AMRO vindt het belangrijk haar klanten optimaal te bedienen. Op het vlak van valutatransacties hebben we enerzijds klanten die op zoek zijn naar expertise en advies vanuit een huisbankierschapsrelatie. Die bedienen we vanuit ABN AMRO. Tegelijkertijd zien we een groeiende groep ondernemers die zoveel mogelijk alles zelf digitaal willen regelen. Deze groep bedienen we vanaf vandaag vanuit Franx”, aldus Rutger van Nouhuijs, directeur Corporate & Institutional Banking van ABN AMRO.