Ruim zes op de tien Nederlanders zeer tevreden over hypotheek

03 januari 2018 Banken.nl

Iets minder dan tweederde van de Nederlanders is uitermate tevreden met hun huidige hypotheek en waardeert deze met het cijfer 8 of hoger. Dat blijkt uit de eerste (2017-) editie van de Happy Hypotheek Index, uitgebracht door NIBC Direct.

Afgelopen maand was het voor veel Nederlanders weer tijd om hun huishoudelijke kostenposten weer goed onder de loep te nemen. In de laatste maand van het jaar vergelijken veel Nederlanders de prijzen van hun energieleverancier of zorgverzekeraar en overwegen ze een overstap om zo mogelijk kosten te besparen of van een beter aanbod gebruik te maken. December geldt in de regel echter niet als een overstapmaand als het gaat om hypotheken.

Happy Hypotheek Index

Om erachter te komen hoe Nederlanders over hun hypotheek denken, heeft NIBC Direct, de online bank van NIBC, de Happy Hypotheek Index 2017 uitgebracht. In deze eerste editie van het onderzoek heeft NIBC Direct de tevredenheid van 1000 Nederlanders* gepeild, met het oog op hun hypotheeklening. Met een gemiddelde van een 7,6 geven Nederlanders hun hypotheek een ruime voldoende. Ruim 60% van de ondervraagden gaven hun hypotheek zelfs een 8 of hoger. Men is vaak het meest tevreden met de looptijd, de hoogte van de hypotheek en de huidige marktwaarde van het huis. 

“December overstapmaand geldt dus niet voor hypotheken. NIBC Direct staat voor de juiste match tussen je hypotheek en woongenot. Met een fijne hypotheek zit je met een gerust hart heerlijk op je bank deze donkere maanden en heb je geen zorgen om deze kostenpost. Met de Happy Hypotheek Index willen we de tevredenheid van onze klanten blijvend monitoren. Zo kunnen we ons aanbod direct aanpassen wanneer de index afwijkende informatie geeft”, zegt Richard Leijnse, Director Marketing & Sales bij NIBC Direct.

 Nederlanders tevreden over eigen hypotheek Over het algemeen zijn Nederlanders zeer tevreden met hun hypotheek: twee op de drie Nederlanders geeft aan dat hun hypotheek goed past bij hun huidige situatie. Opvallend is dat vooral degenen met een recent afgesloten hypotheek (tot twee jaar geleden) of juist de langstlopende hypotheken (langer dan twintig jaar) het hoogst scoren met respectievelijk een 8 en 8,1. Nederlanders die hun hypotheek zes tot tien jaar geleden hebben afgesloten zijn het minst tevreden. Onder deze groep geeft een op de vijf hun huidige hypotheek een onvoldoende. Zij zijn vooral ontevreden over de hypotheekrente en de marktwaarde van hun huidige woning.

Oversluiten niet populair

Waar hypotheeknemers door het oversluiten van een hypotheek mogelijk geld kunnen besparen, blijkt uit het onderzoek dat veel hypotheekklanten niet denken dat ze er een voordeel uit kunnen halen (57% van de respondenten). Toch checkt een op de drie Nederlanders tenminste één keer per jaar hoe hij of zij geld kan besparen op de hypotheek. Dit gebeurt veelal online (63%) maar 38% gaat ook langs bij een adviseur om kennis in te winnen.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat bijna driekwart van de huiseigenaren (70%) denkt dat er veel vraag is naar hun huidige woning. Vooral de jongste groep huizenbezitters is hiervan overtuigd (83%). Naarmate de huizen langer in het bezit zijn, neemt het percentage langzaam af. Ruim twee op de drie huizenbezitters gelooft ook dat hun woning meer waard is geworden dan de prijs die zij ervoor betaald hebben. En met de huidige huizenprijzen zijn ook de ‘crisiskopers’ (die 6-10 jaar geleden hun woning aanschaften) hier voorzichtig optimistisch over (55%). Verder zou het merendeel van de woningeigenaren geen seconde twijfelen over de verkoop van hun woning als het dubbele van de waarde zou worden geboden. Een op de vijf piekert daar echter niet over. Zij zijn zo blij met hun woning “dat ze ‘m voor geen goud kwijt willen”.

*Het onderzoek werd in september 2017 in opdracht van NIBC Direct uitgevoerd door Kien Onderzoek onder 1085 Nederlanders met een hypotheek.

Nieuws

Meer nieuws over