Katana helpt ING-handelaren de beste beslissingen te nemen

20 december 2017 Banken.nl

Met de nieuwe digitale tool Katana stelt ING haar medewerkers in staat om betere en meer gefundeerde beslissingen te nemen op het vlak van obligatiehandel. Katana werkt met voorspellende analyses (predictive analytics) die handelaren in staat stellen de beste prijs te bepalen bij het kopen en verkopen van obligaties.

Wie het verleden niet kent, zal geen greep krijgen op de toekomst. Een historische uitspraak, die echter nog steeds actueel is. Katana verzamelt namelijk allerlei data van transacties uit het verleden en stelt - samen met beschikbare realtime data - op basis daarvan een prijsadvies op voor obligaties. Met Katana introduceert ING een digitaal hulpmiddel waarmee obligatiehandelaren de beste prijs kunnen bepalen voor de aan- of verkoop van obligaties voor klanten. Een eerste serie tests op de afdeling Emerging Markets in Londen resulteerde in snellere en meer nauwkeurige beslissingen en een kostenreductie van 25%.

ING vergroot mogelijkheden obligatiehandelaren

De naam Katana is afgeleid van het middelgrote en vlijmscherpe zwaard - katana - dat tot de vaste wapenuitrusting behoorde van de samoerai in het feodale Japan. In de huidige tijd helpt het medewerkers van ING dus om vlijmscherpe prijzen te hanteren. Het is een mooi voorbeeld van digitalisering die medewerkers verder helpt, zonder ze te vervangen. “We hebben eerder voorbeelden gezien van toegepaste kunstmatige intelligentie op de handelsvloer, maar meestal hebben ze beperkte focus op automatisering,” vertelt Santiago Braje, hoofd van Credit Training bij ING. Bij Katana ligt die focus anders. Het doel is niet om medewerkers te vervangen, maar om ze te verbeteren.

Geen vervanging, maar aanvulling

Katana is ontworpen om de samenwerking tussen mens en machine te verbeteren. Het is een kunstmatige aanvulling op de cognitieve capaciteiten van mensen. Aan het woord is wederom Santiago Braje: “Met Katana krijgen handelaren bij het nemen van beslissingen extra hulp van kunstmatige intelligentie, zodat ze hun menselijke intuïtie en hun expertise het best kunnen ontplooien. Dit is een krachtige combinatie. Onze handelaren blijven zelf persoonlijk in controle, maar zijn beter uitgerust om keer op keer de beste prijs te bepalen voor onze klanten.”

Nieuws