ABN AMRO investeert verder in Tink

02 november 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Vorig jaar investeerde ABN AMRO al in de Zweedse FinTech Tink. ABN AMRO is tevreden met de samenwerking en wil daarom graag verder met Tink. Een tweede investeringsronde is aanstaande en ABN AMRO geeft aan wederom te willen investeren.

De opkomst van FinTech bedrijven stelt veel banken voor een keuze. Enerzijds kunnen ze ervoor kiezen om uit te blijven gaan van eigen kracht en de beschikbare middelen uitsluitend daarvoor aan te wenden, anderzijds vormen investeringen in innovatieve FinTechs een kans om vernieuwende diensten en producten ook binnen de eigen organisatie toe te passen. ABN AMRO kiest voor het tweede en richtte hiervoor het Digital Impact Fund op, een investeringsfonds voor innovatieve startups uit de FinTech wereld. Het Digital Impact Fund van ABN AMRO is te vergelijken met het fonds van ING Venture, dat onlangs aangekondigd werd.

Grip

Samen met Tink heeft ABN AMRO de app Grip ontwikkeld. Deze app werd gelanceerd in december 2015 en geeft klanten van ABN AMRO nieuwe mogelijkheden om hun uitgavenpatroon in kaart te brengen en te analyseren. Het idee achter Grip is dat wanneer mensen goed zicht hebben op hun uitgaven ze ook beter kunnen besparen. Per maand wordt dit helder weergegeven in een soort taartdiagram, waarbij elke taartpunt een type uitgaven representeert. Bijvoorbeeld hypotheek of huur, boodschappen of vrije tijd. Met de app krijgen klanten meer grip op hun financiële huishouding.

Grip is ontstaan uit samenwerking ABN AMRO en Tink

Een strategisch partnerschap met Tink is voor ABN AMRO naar eigen zeggen erg belangrijk. Door betrokken te blijven bij Tink hoopt ABN AMRO in de nabije toekomst nog meer toegevoegde waarde te kunnen leveren voor zijn klanten. Investeren en het sluiten van strategische samenwerkingen is iets wat bovendien aangeraden wordt. Een onlangs verschenen studie van KPMG stelde dat banken nog te weinig de samenwerking zoeken met FinTechs en daarmee groeikansen laten liggen.

Toegevoegde waarde

Hugo Bongers is directeur van Digital Impact Fund van ABN AMRO en legt de keuze voor een tweede investering verder uit: "Het feit dat de Scandinavische banken Nordea en Nordnet als klant en aandeelhouder toetreden en de toonaangevende FinTech Klarna als klant, geeft aan dat de onze samenwerking met Tink een slimme zet is geweest, die we nu heel graag uitbreiden. De combinatie van de operationele samenwerking in Grip en ons aandeelhouderschap geeft een duidelijke toegevoegde waarde. Wij werken de komende jaren graag verder aan de verdere groei van Tink. Als Digital Impact Fund zijn wij in staat om snelgroeiende bedrijven te blijven ondersteunen middels kennis en kapitaal."